Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Friday, May 28, 2010

PKPIM dan Selatan Thailand...

Selatan Thailand,Palestin Asia Tenggara.

Itulah yang selalu ditekankan dalam kebanyakan program PKPIM apabila membicarakan persoalan Selatan Thailand.Ramai yang peka dengan isu Palestin tetapi kadangkala terlupa kepada isu Selatan Thailand walaupun nasib rakyat di sana tidaklah jauh berbeza antara keduanya dan Selatan Thailand pula dari segi jaraknya dengan Malaysia jauh lebih dekat berbanding jarak Malaysia -Palestin.

Dalam menangani isu Selatan Thailand ini pula cukupkah kita sekadar berdemonstrasi di hadapan kedutaan Thailand dan kemudiannya terus diam tidak membuat apa-apa pun?

Maka sebab itulah PKPIM di bawah Naib Presiden Antarabangsa telah memberikan fokus utama kepada isu Selatan Thailand dan penekanan utama pastinya kepada pembangunan pendidikan anak muda di Selatan Thailand.

PKPIM telah menganjurkan beberapa program khusus untuk anak muda Selatan Thailand.Beberapa aktivis PKPIM telah dihantar ke Selatan Thailand untuk mengendalikan program-program pendidikan seperti menjadi fasilitator dalam kem motivasi pelajar dan mengajar Bahasa Inggeris.

PKPIM juga telah menghantar wakil ke Selatan Thailand untuk menghadiri sambutan ulang tahun tragedi Tak Bai.

Menaiki bas dari KL ke Rantau Panjang,Kelantan terus menaiki bot perahu melintasi sempadan Malaysia-Thailand dan terpaksa mengharungi berpuluh-puluh pemeriksaan ketat askar Thailand. Memang ada risiko dan agak berbahaya mengunjungi wilayah bergolak seperti Selatan Thailand.Pembunuhan,penculikan,bom di sana sini perkara biasa di sana,namun aktivis PKPIM tetap berani demi satu perjuangan.

Selain itu juga PKPIM dengan kerjasama persatuan pelajar Islam di Selatan Thailand telah mengadakan program motivasi di Malaysia.Anak-anak muda dari Selatan Thailand dibawa ke Malaysia untuk dilatih oleh para aktivis PKPIM dengan fokus utama untuk menghilangkan trauma,membina keyakinan diri dan penekanan kepada budaya ilmu.

Kita percaya dengan misi jangka panjang melalui pembangunan pendidikan mampu merubah nasib umat Islam di Selatan Thailand kelak.

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics