Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Thursday, October 30, 2008

Semarak Pidato Di Aidilfitri PULAPI PRO

26 Oktober 2008-Ahad

Hari ini saya berkunjung ke rumah terbuka anjuran @majlis sambutan aidilfitri PULAPI-PRO(Pusat latihan pidato profesional -http://www.pulapipro.org/home/)dibawah bimbingan Dato Dr. Syed Ahmad bin Syed Samsudin Al=-Saggof(belajar pidato dengan kiai dari indonesia yang mengajar Dato Seri Anwar Ibrahim pidato-citra ageng pidato nusantara) di Auditorium SIRIM Shah Alam.

Semarak pidato di aidilfitri .Inilah tema rumah terbuka PULAPI-PRO menggambarkan ruh semangat berpidato yang tertanam dalam jiwa aktivis-aktivis Pulapipro.

Banyak rumah terbuka aidilfitri yang saya telah saya hadiri sebelum inilah tetapi rumah terbuka pulapipro ini agak berlainan sedikit dengan rumah -rumah terbuka yang lain.

Bermula daripada pengacara majlis,doa,ikrar,deklarasi,ucapan pengarah program,sajak,nyanyian lagu semuanya berasaskan gaya, teknik-teknik, dan jurus-jurus pidato.

Bahkan jemputan khas YB Yaakob Sapari-PKR(belajar pidato dengan Dato Syed Ahmad) yang merasmikan program ini turut menyampaikan pidato perasmiannya.

Saya sebelum ini hanya mendengar nama Dato Syed Ahmad antaranya melalui cikgu hafizi(anak murid Dato Syed Ahmad) yang telah memberi pengisian dalam bengkel pidato anjuran Persatuan Bahasa Melayu Universiti Malaya(PBMUM) baru-baru ini.

Dan saya juga telah menjemput dan ber 'kempen' kepada 4 orang sahabat saya (Zulzaidi,Syahir,Hafes Sabri,Aizuddin ) untuk mengikuti kelas pidato dibawah seliaan dato syed ahmad di IYC,Cheras walaupun saya sendiri belum pernah mengikuti kelas tersebut.

Dalam program semarak pidato di aidilfitri inilah saya berpeluang buat pertama kali mendengar pidato dato syed ahmad yang cukup bertenaga,menaikkan semangat pendengar,menggunakan bahasa yang cukup cantik dan menarik,diselitkan dengan unsur
humor@lucu,sindiran tajam dan pengisian rohani.

Pidatonya memukau audien seperti pidato Dato Seri Anwar Ibrahim cuma bezanya anwar ibrahim tidak membuka dan mengajar secara khusus dalam kelas pidato (Siri pidatonya di seluruh dunia itulah barangkali kelas pidato beliau).

Dalam laman web DSAI beberapa tahun yang lalu,saya pernah bertanyakan beliau melalui ruangan dalam web tersebut bila beliau mahu menulis buku tentang teknik berpidato seperti mana yang telah ditulis oleh dato seri dr zahid hamidi('anak didik' beliau).Jika beliau berjaya menulis buku teknik pidato tersebut barangkali buku itu akan menjadi 'best-seller' dan laris di pasaran.

Insyaallah bengkel pidato anjuran PBMUM di bawah seliaan cikgu hafizi akan cuba saya teruskan pada semester akan datang dan mungkin juga PBMUM akan menjemput Dato Dr Syed Ahmad sendiri untuk menyampaikan pidato beliau.

Dan pasti juga ramai mahasiswa UM yang tertanya-tanya bila PBMUM nak jemput bekas presiden PBMUM ,Dato Seri Anwar Ibrahim.........;untuk belajar pidato !!!

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics