Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Tuesday, July 14, 2009

Ijtimak Tabligh Sedunia di Nilai

Saya berkesempatan menghadiri Ijtima Tabligh Sedunia yang diadakan di Nilai baru-baru ini.Saya tidak pernah mengikuti jemaah tabligh tetapi telah beberapa kali menjadi ‘mangsa’ ‘ceramah percuma’ daripada ahli jemaah tabligh samada di tepi-tepi jalan-di pintu bilik-di dalam bilik-di dalam masjid dan lain-lain.

Saya difahamkan Malaysia menjadi tuan rumah ijtimak ini setelah diberi penghormatan sebagai tuan rumah beberapa puluh tahun dahulu.

Saya tidak mendapat maklumat tentang ijtima’ ini sehinggalah mendengar ucapan perasmian MB Selangor dalam program Kongres Rejuvenasi Pendidikan- KO SPIN anjuran GAMIS di Shah Alam yang menyentuh sedikit perihal ijtima ini.

Bersama dua orang sahabat,Ali Hanafiah dan Aizuddin,kami menaiki kereta menuju ke Masjid KLIA di Sepang setelah menghadiri dua program iaitu KO SPIN tersebut dan kenduri kahwin seorang sahabat kepada Ali di Cheras.

Setibanya di Masjid KLIA kami melihat suasana tidak semeriah-tidak ramai orang dan hanya beberapa orang sahaja yang hadir ke Masjid KLIA tersebut terutamanya kanak-kanak yang mengikuti satu kursus pada malam tersebut.

Rupa-rupanya ijtima tabligh ini diadakan di sebuah masjid di Nilai ,Negeri Sembilan!!-sempadan Selangor-Negeri Sembilan.

Lantas setelah solat isya di Masjid KLIA ,kami bergegas mencari masjid tempat berlangsungnya ijtimak tersebut dan setelah beberapa kali sesat(lagi menyesatkan?-sebuah kereta (ahli tabligh yang mahu mengikuti ijtima’)mengikuti kami di belakang..haha,akhirnya kami tiba di masjid tersebut.

Bas shuttle menuju ke masjid tersebut disediakan secara percuma jauh dari masjid tersebut untuk mengelakkan kesesakan di tempat meletak kereta di sekitar masjid.

Setibanya di sana kami ‘melahap’ makan malam yang disediakan percuma terlebih dahulu bagi mengisi perut kami yang kelaparan(dan mendengdangkan pelbagai lagu..?).Kami makan dalam talam secara berjemaah(bersama orang Bangladesh)sebagaimana lazimnya ahli jemaah tabligh dan berlaukkan daging lembu yang cukup sedap(sehingga menjilat jari-sunnah?).

Sebaik sahaja selesai makan malam kami segera ke ruang solat masjid dan disini kami melihat beratus-ratus manusia pelbagai warna kulit-raut wajah (orang Melayu-Bangladesh-Pakistan-China-dll) yang ‘terdampar’-‘bergelimpangan’.Terasa seperti suasana qiamulail pada 10 malam terakhir di bulan Ramadhan.

Setelah bersembang pelbagai isu(isu ummat?),kami mengambil keputusan tidur awal memandangkan perlu bangkit pada awal pagi keesokan harinya.Malam pertama ijtima tabligh disudahi dengan zzzzzz......

Pada hari kedua ijtima tabligh,ratusan@ribuan jemaah memenuhi dewan solat untuk menunaikan solat subuh berjemaah dan kemudiaannya ada sedikit taklimat dari pihak penganjur dan persatuan penduduk tentang perjalanan ijtima pada hari ini.

Akhirnya saat yang dinanti tiba jua.Dari masjid ,saya bergerak bersama jemaah tabligh yang lain menuju ke tempat utama ijtima untuk menghadiri siri ceramah oleh jemputan utama.
Hati terasa bagaikan berada di Makkah-bermukim di Padang Arafah?bermalam di Mudzalifah?(macam la pernah tunaikan haji ...hehe)....

Dianggarkan lebih 200 ribu orang dari seluruh pelusuk dunia (majoriti yang hadir memakai pakaian serba putih )memenuhi padang(di bawah khemah-khemah)untuk mendengar ceramah yang disampaikan oleh tokoh-tokoh jemputan.Saya sempat mendengar ceramah yang disampaikan oleh seorang tokoh(tak tahu namanya..) dalam bahasa urdu (macam filem hindustan pula)dan diterjemahkan dalam beberapa bahasa seperti Bahasa Melayu,Bahasa Arab dan lain-lain(mengikut khemah masing-masing).

Dalam ceramah tersebut,penceramah banyak menekankan soal kepentingan iman dan amal,keluar di jalan Allah menyampaikan dakwah,dan beberapa contoh daripada sirah nabi .Ternyata usaha dakwah gerakan tabligh (dakwah lapangan) di seluruh dunia ini banyak membantu penyebaran Islam ke serata dunia.

Walaupun terdapat beberapa kritikan terhadap gerakan ini namun ia langsung tidak dapat menafikan sumbangan besar gerakan ini dalam menyampaikan mesej Islam kepada seluruh manusia.

Tabligh untuk semua.......Azam!!!

2 comments:

syahrulnizam said...

Jemput ustaz hadir ke ijtimak mingguan versi mini di Masjid Jamek Bandar Baru Sri Petaling.

Semoga ustaz diberi taufik dan hidayah dalam memperjuangkan agama.

Salam.:)

azharjaafar said...

Terima kasih kerana sudi hadir ke ijtimak.

Jumlah pengunjung

web statistics