Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Monday, July 20, 2009

Islam in Russia:History and recent developments(Program IAIS)

Islam in Russia:History and Recent Developments.Demikianlah tajuk syarahan umum anjuran International Institue of Advanced Islamic Studies(IAIS) Malaysia pada 15 Julai 2009 yang lalu.IAIS ini terletak di Petaling Jaya (dalam Bangunan INTAN) berdekatan Universiti Malaya.

IAIS di bawah pimpinan Professor Mohammad Hashim Kamali dan Timbalannya ,Professor Datuk Dr Osman Bakar sering mengadakan syarahan umum berkaitan tajuk-tajuk yang menarik secara bulanan dan percuma.(makan-minum turut disediakan)

Pada kali ini,IAIS menampilkan seorang intelektual muda dari Russia,Ms. Elmira Akhmetova yang memiliki 2 ijazah Sarjana Muda(BA) dan 2 Ijazah Sarjana(MA).Beliau kini sedang menyiapkan disertasi PHD berkenaan Pan Islamism in Russia di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

Dalam syarahan ini,beliau mengupas sejarah perkembangan Islam di Russia dan juga situasi terkini perkembangan Islam di Russia.Dari aspek politik,kini terdapat 2 orang menteri kabinet Russia yang beragama Islam walaupun disini tiada parti politik Islam.

Berlaku perkembangan Islam dengan cukup pesat dan ini boleh dilihat secara umum berdasarkan penambahan yang cukup ketara dalam binaan masjid-masjid baru yang didirikan sekitar Russia misalnya berdasarkan statistik yang dibentangkan oleh Ms Elmira ini ,pada tahun 1980 bilangan masjid di Russia ialah sebanyak 179 buah masjid dan manakala pada tahun 1998 pula ialah sebanyak 5500 buah masjid.Selain itu juga berlaku penambahan dalam jumlah imam-imam dan pakar-pakar agama Islam serta meningkatnya jumlah institusi pengajian islam.

Namun begitu umat Islam di Russi menghadapai cabaran yang cukup getir pasca 11 September 2001 apabila berlakunya Islamophobia, rasa benci terhadap Islam dan umatnya serta diskriminasi terhadap penganut agama Islam dan juga kempen anti Islam meningkat.

Peperangan yang berlaku di Chechen pada tahun 1994-1996 dan 1999-2000 telah membunuh banyak nyawa umat Islam yang tidak berdosa manakala tragedi Beslan 2004 (
http://en.wikipedia.org/wiki/Beslan_school_hostage_crisis) menambahkan luka pada umat Islam apabila umat Islam terus dilabel sebagai pendokong keganasan.

Kebebasan beragama merosot dan umat Islam semakin sukar untuk mendapatkan pekerjaan di Russia dan pihak kerajaan Russia juga telah mengharamkan pengedaran buku-buku berkenaan Islam seperti buku-buku tulisan tokoh mujaddid dari Turki ,Badiuzaman Said Nursi .Di samping itu juga kerajaan Russia bertindak mengharamkan organisasi,persatuan,dan gerakan seperti ‘wahhabi’,jemaah tabligh,Hizbut Tahrir dan sebagainya serta menangkap pimpinan-tokoh Islam yang dianggap mendokong keganasan.


Pengaruh Gereja Orthodox Russia juga cukup besar dalam mempengaruhi urusan pentadbiran kerajaan Russia.
Ms Elmira juga mendedahkan jumlah 100000 ‘skinhead’ yang ada di Russia pada tahun 2007 yang telah banyak membunuh orang bukan Russia termasuk umat Islam.

Masalah yang melanda umat Islam di Russia ini bertambah buruk dengan wujudnya pelbagai masalah dalaman umat Islam di Russia seperti kelemahan dalam kesatuan-perpaduan umat Islam dan krisis identiti sehingga umat Islam tidak merasai sebagai satu ummah.Berlaku juga konflik antara ulama rasmi -tak rasmi bahkan wujud 2 mufti di Russia . Di Russia juga hanya mazhab Hanafi sahaja diiktiraf .

Media umat Islam juga gagal untuk menjawab persoalan imej negatif yang dikaitkan dengan Islam yang selalu digambar kan dalam media massa Russia.
Islam di Russia ternyata semakin berkembang pesat namun begitu pelbagai cabaran perlu dihadapi oleh umat Islam di sana.Sebaik sahaja selesai syarahan tersebut saya dan seorang sahabat ,Nuruddin bertemu dan bersembang seketika dengan Ms Elmira.Dia bersedia bila-bila masa untuk berkongsi pengalaman di Russia dengan kami nanti.

Kemudiaanya kami bertemu pula dengan tokoh pemikir dari Indonesia .Prof Dr Mulyadi Kartanegara yang kini mengajar di ISTAC dan sempat juga kami berbual dengan Profesor Datuk Dr Osman Bakar,Timbalan Ketua Pengarah IAIS ini.Beliau dan IAIS bersedia membawa dan menaja wacana intelektual sebegini di kampus Universiti Malaya dan berharap persatuan mahasiswa sendiri yang menjadi penganjurnya.

Wacana intelektual ini mencerahkan lagi pemikiran saya dalam menanggapi isu berkaitan umat Islam secara global dan tidak terbatas kepada permasalahan setempat semata-mata.Dan saya pastinya akan terus memberikan komitmen untuk hadir dalam siri-siri wacana intelektual anjuran IAIS akan datang.

Jemput semua yang berminat untuk hadir bersama-sama ke wacana sebegini demi menyegarkan pemahaman terhadap Islam dan menikmati pencerahan.

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics