Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Sunday, June 28, 2009

17 th Conference Of Commonwealth Education Ministers’


Saya berkesempatan menghadiri ‘17 th Conference Of Commonwealth Education Ministers’ yang berlangsung pada 15 hingga 19 Jun 2009 di Pusat Konvensen Kuala Lumpur@KLCC baru-baru ini.

Persidangan antarabangsa yang bertemakan ‘Education In The Commonwealth:Towards And Beyond Global Goals And Targets ‘ ini menyaksikan kehadiran yang memberangsangkan daripada delegasi beberapa buah negara komanwel khususnya negara dari benua Afrika.

Saya mendapat maklumat berkenaan program ini melalui akhbar dan internet dan pada hari kedua program berlangsung saya hadir dan mendaftar sebagai peserta ‘Teachers Forum’ (pendaftaran percuma termasuk kad bergambar,beg,cenderamata,buku ,pendrive 1 G,pen dan lain-lain)walaupun sebenarnya ingin mendaftar sebagai peserta ‘Youth Forum’.Persidangan ini membahagikan kepada 4 forum iaitu ‘Youth Forum,Teachers Forum,Vice Chancellors Forum dan Stakeholders Forum’.

Peserta ‘Youth Forum’ sebenarnya lebih awal memulakan program mereka iaitu dengan berkampung selama 5 hari di salah sebuah ‘homestay’ di Melaka.Agak rugi juga rasanya tidak dapat mengikuti program ‘homestay’ tersebut namun begitu walaupun mendaftar sebagai peserta ‘Teachers Forum’,saya turut berkesempatan mengikuti beberapa slot perbincangan dalam ‘Youth Forum’ yang kebanyakan pesertanya daripada negara benua afrika seperti Zambia,Tanzania,Ghana dan lain-lain lagi.

Dalam ‘Teachers Forum’ ini perbincangan banyak berkisar persoalan kualiti dan peranan guru dalam bidang pendidikan masa kini dan pelbagai kertas kerja telah dibentangkan oleh pakar pendidikan dari pelbagai perwakilan negara komanwel .Manakala dalam ‘Youth Forum ‘pula banyak menekankan aspek kualiti dan persiapan para belia dan pembentangan bukan sahaja berbentuk pembentangan kertas kerja oleh beberapa perwakilan tetapi para peserta turut dibahagikan kepada kumpulan kecil untuk membincangkan beberapa isu berkenaan belia dan kemudiaannya membentangkan hasil rumusan perbincangan dalam kumpulan kepada semua hadirin.Para peserta turut berpeluang berdialog bersama para Menteri Pendidikan negara komanwel .

Selain itu juga para peserta berpeluang mendengar taklimat tentang teknologi terkini dalam bidang pendidikan(pengajaran-pembelajaran) daripada pihak Micosoft(dengan membawa tema ‘partners in learning) juga secara percuma.Pihak Microsoft telah memperkenalkan teknologi baru yang bakal digunakan dalam bidang pendidikan pada masa akan datang.
Persidangan ini turut diisi dengan pameran pendidikan dari pelbagai agensi negara-negara komanwel.

Saya sempat memakai kaca mata 3 dimensi yang memperlihatkan teknologi terkini yang semakin canggih dan hanya mereka yang memakai kaca mata ini sahaja yang akan melihat sesuatu yang tidak dapat dilihat oleh orang lain.

Sepanjang berlangsungnya persidangan ini saya mendapat pelbagai kertas kerja dan buku berkenaan pendidikan di negara komanwel secara percuma dan yang pastinya ia perlu dihadam dan dibaca .

Semoga kehadiran dalam persidangan antarabangsa berkenaan pendidikan ini menguatkan semangat saya untuk terus mendalami hal ehwal pendidikan.

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics