Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Tuesday, August 05, 2008

Hari Interaksi PMIUM

Sabtu 2 Ogos 2008

Hari ini saya hadir ke Hari Interaksi PMIUM(IN TEAM 08) mewakili PBMUM.
Hari Interaksi PMIUM kali ini diadakan di APM (PMIUM sinonim dengan API dan penganjuran di APM ini bagi saya menjadi bukti Melayu dan Islam tidak dapat dipisahkan dan pastinya kekuatan Melayu itu ialah Islam.) dan dirasmikan oleh Prof Madya Dr.Salihin Baba(bekas pengetua kolej saya di tahun pertama,Kolej Kediaman Kelima,Dayasari) yang cukup saya hormati atas komitmen beliau terhadap program-program dakwah. Presiden PMIUM;AQSA hebat….
Kehadiran ramai mahasiswa pada Hari Interaksi PMIUM ini menjadi bukti besarnya pengaruh PMIUM di Universiti Malaya ini sesuai dengan kematangan usianya yang menjangkau lebih 50 tahun.Untuk sesi kali ini juga Presiden PMIUM merupakan mahasiswa Jabatan Al-Quran dan Hadith,APIUM iaitu sahabat sekuliah saya,Mohd Hafizuddin Abi Rerah(
http://www.penjagaagama.blogspot.com/) setelah sesi yang lepas PMIUM dipimpin oleh senior saya di MTAQ PulaiChondong,Dzulkhairi Mohd Nor(http://www.dzulkhairi.blogspot.com/) yang juga daripada Jabatan Al-Quran dan Hadith,APIUM.

Pengisian Hari Interaksi PMIUM

Hari Interaksi PMIUM kali ini agak meriah dengan gimik pelancaran seperti silat(warisan Melayu-Islam yang perlu dipertahankan-pendakwah perlu pandai bersilat!!!),slide show,pelancaran kelab-kelab baru dibawah PMIUM(Media,Fasilitator,Khidmat Masyarakat,Penyayang,Sukan),sesi dialog dengan pimpinan PMIUM dan hiburan nasyid.Cuma saya rasa slideshow PMIUM (yang dahulu) yang memaparkan rentetan sejarah perjuangan PMIUM sejak penubuhannya sehingga kini perlu ditayangkan.Jangan sesekali melupakan sejarah!!!

Penubuhan kelab-kelab baru bawah PMIUM.Bagaimana pula dengan Kelab Buku PBMUM?

Saya tertarik dengan penubuhan kelab-kelab baru dibawah PMIUM ini yang saya fikir jika dimanfaat sebaik mungkin ternyata mampu meledakkan gelombang dakwah yang cukup besar(tsunami dakwah?) di kampus UM.Dan hati saya turut mengatakan bahawa saya melalui PBMUM akan bekerjasama dengan PMIUM apatah lagi PBMUM akan melancarkan kelab buku tidak lama lagi insyaallah.

Penubuhan kelab buku ini saya harapkan mampu menyuburkan budaya ilmu dan tradisi keintelektualan di kalangan mahasiswa seterusnya mampu melahirkan mahasiswa yang mampu memimpin perubahan dan membawa misi pencerahan lantas memperjuangkan kebenaran dan keadilan.

Dialog bersama pimpinan PMIUM;Beberapa persoalan dalam fikiran yang tidak sempat ditanya…..

Sewaktu sesi dialog bersama pimpinan PMIUM,saya sebenarnya ingin bertanyakan beberapa soalan tetapi tidak sempat memandangkan kesuntukan masa.Saya ingin mengajukan persoalan berkenaan pengasas PMIUM iaitu Prof Syed Mohamad Naquib Al-Attas.

Saya beranggapan perlunya PMIUM membedah pemikiran dan idea-idea serta gagasan yang diperjuangkan oleh Syed Mohd Naquib Al-Attas melalui diskusi,forum atau bedah buku karya-karya beliau.Jasa-jasa beliau dalam menyebarkan faham Islam kurang disedari oleh mahasiswa kini termasuk ahli-ahli PMIUM sendiri.

Saya juga mengharapkan PMIUM lebih giat dalam usaha memperkasakan intelektualisme di kalangan mahasiswa memandangkan saya beranggapan PMIUM lebih menonjol dalam aspek idealisme ,aktivisme, dan spiritualisme.(keseimbangan antara 4 isme yang sangat ditekankan oleh PKPIM).Usrah(tidak esklusif),diskusi @bedah buku merangkumi tajuk-tajuk buku pelbagai bidang yang menampilkan mahasiswa sendiri sebagai pembicaranya perlu disemarakkan.


PMIUM-PBMUM

Saya mewakili PBMUM juga mengharapkan agar PMIUM lebih aktif dalam memartabat dan memperjuangkan bahasa Melayu seperti mana generasi awal PMIUM dan juga pengasasnya sendiri yang lantang bersuara memperjuangkan bahasa Melayu dan ini pastinya memerlukan kerjasama yang lebih erat antara PMIUM dan PBMUM.

PMIUM-PKPIM

Saya juga berharap PMIUM akan melebarkan jaringannya terutamanya dengan organisasi dakwah pimpinan mahasiswa seperti PKPIM-Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia(PMIUM pernah berada dibawah naungan PKPIM suatu ketika dahulu sebagai badan gabungan dan mencapai era kegemilangannya ketika itu) demi memperkasakan dakwah di kampus Universiti Malaya.

Semoga PMIUM terus relevan dalam menggerakkan dan memimpin perubahan demi menyemarakkan gelombang dakwah di kampus Universiti Malaya.

Sejahtera Bersama PMIUM........
Ahad 3 Ogos 2008
Kolej Kediaman 12
3.30 am

1 comment:

Unknown said...

Bahasa Jiwa Bangsa,
Siapa Melayu tanpa orangnya?
Namun manusia mulia dengan Islam

Terima kasih atas kehadiran ke Interaksi.

Jumlah pengunjung

web statistics