Sedutan isi-isi penting)Ucaptama ‘International Seminar on Research In Islamic Studies II’oleh Profesor Emeritus Dato Dr Osman Bakar
(Sedutan isi-isi penting)Ucaptama ‘International Seminar on Research In Islamic Studies II’oleh Profesor Emeritus Dato Dr Osman Bakar pada 15 Februari 2012 di Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya
●Beri perhatian khusus kepada cendekiawan muda
●persoalan hubungan antara ‘Barat’ dan ‘dunia Islam’
●Apa kesan transformasi kepada kajian kontemporari?
●keperluan mengambil perspektif ummatik dan global
●Apa makna pengajian Islam?
●Islam sebagai deen-ummah-tamadun
●isu-isu Orientalisme + post orientalisme
●terdapat Pengajian Islam yang bersifat ‘Western -centric ‘
●beza antara Pengajian Islam Barat?Pengajian Islam Muslim ?Pengajian Islam Amerika?Pengajian Islam Eropah
●beza antara Pengajian Islam Eropah?British?Belanda?Perancis ?
●kesan perang salib?
●Pengajian Islam sebelum dan selepas penjajahan
●Love hate relationship?
●Barat mengkaji pemikiran Ibnu Rushd-Al-Ghazali-Ibnu Sina
●Pengajian Arab?
●usaha Missionari Kristian?
●pengaruh Modernisme-tradisi sekular?
●Kuasa penjajah-‘merampas’ manuskrip-banyak di perpustakaan UK-Belanda dan lain-lain
●Pengaruh Marxisme kepada dunia Arab-Islam?
●Bagaimana pula dengan tradisi Pengajian Islam di Russia?
●Barat bermasalah dengan Syariah?
●pendekatan Wasotiyah
●sekolah orientalis Bernard Lewis ?
●idea dikembangkan oleh Samuel Huntington-pertembungan tamadun?
●Pengajian Islam pendekatan imprealisme Amerika-visi Amerika?
●sebelum melancarkan sesuatu perang,think tank-kumpulan pemikir Amerika akan sibuk membuat persiapan kajian-dengan biaya penuh -neo-conservatisme?
●Pengajian Islam yang bermotifkan ideologi?
●penyimpangan orientalisme?
●Bagaimana masyarakat ‘Barat’ melihat Islam?
●bukan sekadar globalisasi ekonomi-juga globalisasi masyarakat-pemikiran
●Bagaimana untuk menjelaskan kepelbagaian?
●peningkatan minat terhadap isu spiritualisme-tasawuf-sufisme-mistik di ‘Barat’
●wujud semakin banyak kepelbagaian bentuk penulisan-kesusasteraan Islam
●Post modernisme-kematian modernisme?
●Post modernisme-everything is relative?konsep ‘al-haqq’-kebenaran tidak lagi bermakna?Siapa yang benar?Tiada kebenaran mutlak?
●Selepas 11 September,berkembang diskusi Islam dan demokrasi-kedudukan wanita-selepas ‘Arab spring’?
● antara pengajian Islam traditional dan moden
●Islam tanpa jihad?Amerika desak ubah kurikulum di Arab Saudi
●Islamic revivalist?
●kesan penganjuran ‘The First World Conference on Muslim Education 1977’ di Makkah
●umat Islam antara :React dan initiate ?
●Penambahan jumlah pelajar Muslim yang mengambil pengajian Islam dibawah kendalian sarjana ‘Barat’
●penambahan bukan Islam yang belajar Pengajian Islam
● kewujudan Prince Alwaleed Bin Talal Center for Muslim-Christian Understanding di Georgetown University-pengajian Islam di universiti-universiti ‘Barat’
●penekanan isu-isu ‘common interest’
●Perspektif global tentang agama?
●Yahudi-Kristian yang mempelajari Islam?
●peningkatan rakyat –cendekiawan Barat yang memeluk Islam
●kewujudan lebih banyak program pengajian Islam di Barat-Terima kasih kepada 11 September?
●semakin mudah dapat kerja di universiti Barat kalau fasih berbahasa Arab
●Islamophobia bertambah? tak perlu gentar,ambil kesempatan keintelektualan
●diskusi isu-isu ‘religious pluralisme’-feminisme-demokrasi
●kepentingan Jihad ilmu-jihad pendidikan-kesarjanaan
●Permintaan untuk penyelesaian Islam terhadap masalah kontemporari
●perlu memperbaiki hubungan jaringan cendekiawan Islam
●di Timur-kebangkitan gerakan intelektual baru di Jepun- Profesor Pengajian Islam kelahiran Jepun
●Jepun sebagai ‘sekolah ketiga pengajian Islam’ selepas:-
1)Muslim-Dunia Arab
2)Barat
3)Jepun-kewujudan ‘Islamic Area Studies’
●Bila bicara tentang apa ‘orang lain’ kata tentang Islam, jangan lupakan Jepun
●Mereka mempelajari Bahasa Arab-Tulisan Jawi -Melayu
●perlu kajian bidang-bidang baru berkaitan Islam
●perlu tambah dana kajian penyelidikan-mewujudkan kumpulan pengkaji
●Inter-disciplined research?
●perlu lebih ramai sarjana Sains Sosial-Sains Kemanusiaan –aktif dengan penerbitan
No comments:
Post a Comment