Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Thursday, December 13, 2007

Kem keluarga

Malam itu saya seakan tidak percaya.Sepanjang hidup saya sering juga menghadiri mesyuarat untuk mengadakan program,aktiviti,projek dan lain-lain.Kali ini misinya agak berbeza.Ini bukan 'meeting' untuk projek KEBATIM Kolej Kediaman Kelima UM,bukan juga 'meeting' untuk program PKPIM-PMIUM-PMAPIUM,Jabatan Quran Hadith;tetapi ini ialah meeting untuk kem keluarga!!!

Kami cucu-cucu kepada Hajah Saodah(nenek saya),terdiri daripada 3 keluarga besar(keluarga saya,dan 2 keluarga sepupu)duduk semeja bermesyuarat untuk mengadakan kem keluarga.Pelbagai modul dicadangkan.Fasilitatornya kami cucu-cucu yang senior manakala peserta kemnya cucu-cucu yang junior!Tujuannya antaranya saya fikir ialah untuk mengeratkan silaturrahim dan ukhwah sesama saudara,memantapkan akidah dan akhlak seterusnya bagi menjaga nama baik keluarga.

Saya ditugaskan untuk membuat modul bagi 'birrul waalidain'-berbuat baik kepada ibubapa-Saya masih belum dapat memastikan kehadiran dalam kem tersebut malam mestuarat tersebut walaupun bersedia menyediakan modul birrul waalidain ini memandangkan masih menunggu kepastian apakah akan ke Istanbul,Turki untuk mewakili PKPIM dalam INTERNATIONAL CONFERENCE ON ISLAMOPHOBIA CONFERENCE atau tidak.

Sepupu saya(cucu paling senior merangkap pengarah program kem keluarga)sangat berharap saya akan hadir ke kem ini sebagai fasilitator kepada peserta kem(sepupu-sepupu saya) yang berumur lingkungan 6 hingga ke 25 tahun.

Setelah mendapat kepastian ke Turki,malam sebelum bertolak itu saya bertungkus lumus menyiapkan modul yang dikehendaki dalam kem tersebut.Agak rugi juga tidak dapat hadir ke kem keluarga yang julung-julung kali diadakan oleh keluarga kami bertempat di rumah sepupu saya di Kajang dan juga di rumah kami di Putrajaya.Berapa banyak agaknya keluarga di Malaysia bahkan di dunia ini yang mengadakan kem keluarga???

Setelah pulang dari Turki,antara soalan yang saya tanyakan kepada adik-beradik saya ialah berkenaan perjalanan kem keluarga ini.Alhamdulillah.Semuanya berjalan lancar.Katanya menginsafkan.Banyak juga air mata yang mengalir dalam kem ini.Apatah lagi dengan peralatan moden yang digunapakai dalam kem ini seperti laptop dengan slideshownya,projekter dan lain-lain.Mendengar cerita dari peserta-peserta kem keluarga ini(adik-beradik,sepupu saya) ini sahaja cukup mengagumkan.Rugi benar rasanya tidak dapat hadir tapi apakan daya...kos lepas.Bertembung program.

Semoga kem keluarga ini akan menjadi program tahunan keluarga kami dan dapat menjadi role-model kepada keluarga-keluarga lain.

421 pagi
14 Disember 2007
Putrajaya

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics