Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Tuesday, February 19, 2013

Ibnu Battutah-Wali Songo(GPTD)

Tengahari tadi saya di sekitar Kotaraya bersama abang2 Bangladesh-Nepal-Myanmar-Filipina dll (rujuk http://www.youtube.com/watch?v=KY362XhCwqI dan http://www.youtube.com/watch?v=se9qCTYrdXY ) sebelum sempat singgah hadir ke program GPTD :- ‘’GPTD is the Malay acronym of Grup Pengkaji Tamadun Dunia (World Civilization Research Group) formed under Global Peace Mission to train young volunteers mainly students from higher education institutions, as social and relief workers as well as researchers of world civilizations. GPTD was founded by Tuan Haji Ahmad Azam Abdul Rahman in 2001. The idea of its establishment was purposely to offer an alternative for young generations to explore the world besides overcome social problems. Its logo was meant to be designed from the word 'rahmat' which is in Arabic that means blessing. With the spirit of spreading the blessing towards all mankind, our volunteers shall travel all over the world. With love and care, we treat people especially those who are in need of help. We come and serve for them in order to provide them better lives. In preparation for the field work, these young volunteers will be equipped with basic volunteer skills and trainings. From these trainings, only those qualified are eligible to enter the main projects. GPTD has 5 main projects namely Spain-Latin America, France-Africa, China, Cocos Island and Turkey-Central Asia. In 2010, GPTD starts on focusing its projects to 9 subgroups based on various scholars namely: • Al-Fateh Group • Cheng Ho Group • Ibnu Khaldun Group • Ibnu Battutah Group • Wali Songo Group • Tariq Ziyad Group (GIBRALTAR Group) • Jil Salahuddin al-Ayyubi Group (Jil Saladin Group) • HAMKA Group • Jejak Melayu Group’’ (rujuk blog GPTD http://gptd.blogspot.com/2007/07/what-is-gptd.html) Saya sempat mendengar perkongsian pengalaman kembara aktivis GPTD Grup Ibn Battutah & Wali Songo. Ketika di Maghribi dulu kami sempat dibawa melawat ke satu makam yg dikatakan makam Ibn Battutah.Dan ketika di Turki dan di Mesir juga saya telah dibawa melawat ke pelbagai makam sehingga menyebabkan saya mula kurang berminat melawat makam-makam sebab terlalu banyak perbezaan pandangan tentang '' makam ini makam siapa?'' ''ada yg kata disini,ada yg kata disana'' ''kepalanya disini,tubuh badannya disana'' ''mungkin ini makamnya'' ''ada yg berpandangan ini makamnya'' ''entah ini makam siapa''......ada yg mencium-'bercumbu' dengan kekasih mereka 'sang besi' di makam..mmuahh!!(gaya DSAI)..ambil berkat kata mereka....campak duit pun ada(duit itu lebih baik derma kepada saya untuk dana kembara) dan pelbagai ragam manusia lagi.. Kalau saya dibawa ke makam sekalipun saya lebih suka membaca sejarah tokoh yg tercatat di pinggir makam tersebut.Sejarah cukup penting !!! Kisah Ibn Battutah dengan pelbagai versi dan perbezaan pandangannya wajar dikaji dan dijadikan rujukan sekaligus menyuntik semangat anak muda untuk meneruskan kembara ilmu di universiti kehidupan yg sementara ini. Ketika sesi soal jawab saya sempat melontarkan sedikit tambahan terhadap resolusi bagi agenda misi Grup Wali Songo (saya peminat kisah-kisah Wali Songo,,,,dan juga pendengar setia lagu Wali Band ! ).Di sini saya mengambil peluang menjelaskan serba sedikit pandangan saya yang sebahagiannya saya tidak sempat utarakan dalam sesi soal jawab tersebut. Bagi saya ‘’ pendekatan kultur’’ Wali Songo wajar diberi perhatian serius bagi mereka yang berminat untuk mengkaji Wali Songo dan perlunya pemahaman terhadap adat budaya setempat tanpa mencedok bulat-bulat atau mengimport pendekatan negara lain(saya mengambil contoh mengimport pendekatan Arab Saudi,Iran,Turki,Mesir dll).Saya berharap para peminat Wali Songo(termasuk saya) dapat memberi fokus kepada soal seni-budaya ,dapat menghasilkan karya kritik sosial,teater,lagu,lirik lagu,wayang kulit,sastera-puisi-cerpen,novel,dokumentari-filem,dan sebagainya yang sesuai dalam konteks zaman sekarang dengan mengambil semangat ‘pendekatan kultur’wali songo tersebut. Saya juga sempat mengambil contoh di Indonesia misalnya ‘’sholawat jawa’ yang menggunakan bahasa yang difahami oleh majoriti masyarakat Jawa tanpa perlu meng’arab’kan kesemuanya.Kita dapat melihat peningkatan terhadap sambutan majlis-majlis zikir-solawat di Malaysia yang kebanyakannya dalam Bahasa Arab dan tidak ramai yang cuba menghasilkan zikir-solawat dalam Bahasa Melayu dengan lebih kreatif. Dalam konteks Malaysia juga kita dapat melihat peningkatan kecenderungan sesetengah pihak yang suka mengharam(agenda haram-mengharam?),dan membidaahkan sesuatu dan barangkali pendekatan perjuangan wali songo boleh dijadikan contoh terbaik bagi menangani pemikiran jumud dan tidak berhikmah tersebut. http://www.youtube.com/watch?v=u3PPa-2dVng http://www.youtube.com/watch?v=YRAEpZRj9cs http://www.youtube.com/watch?v=sokUmnz-G6w

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics