Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Thursday, October 13, 2011

19 Julai 2011

Pagi ini saya keluar sekali lagi ke Sikerce cuma kali ini seorang diri sahaja.Saya sengaja mahu berdikari mengisi dan merasai perjalanan kembara seorang diri di bumi orang.Dari stesyen keretapi Sikerce,saya berjalan kaki menuju ke Spice Bazaar dan Grand Bazaar sekali lagi sambil membeli kopi dan teh Turki.Sesekali saya ke bahagian jualan manisan Turki sambil merasainya secara percuma.



Tatkala sedang berjalan seorang diri di Grand Bazaar,saya terserempak dengan 2 orang sahabat peserta IYG 6 dari Yaman.Saya kemudiannya menemani mereka membeli-belah di Grand Bazaar sebelum kami pulang ke Kucukcermece bersama-sama.



Selepas berehat beberapa seketika di Hayret Vekfi,pada petang harinya saya keluar kembali seorang diri menaiki tren keretapi dan kali ini menuju ke Sarya.Di Sarya saya berjalan ke kawasan taman rekreasi di tepi laut dan melihat suasana orang ramai yang berkelah bersama keluarga masing-masing di taman rekreasi ini.Di sini,saya berkenalan dengan 2 orang kawan baru dari Turki yang boleh berbahasa Inggeris dan kami bersembang-sembang lama sebelum saya menaiki tren keretapi pulang ke Hayret Vekfi.



Malam ini sekali lagi yang menginap di Hayret Vekfi hanyalah peserta dari Malaysia,Indonesia dan Yaman.Peserta dari Yaman,Indonesia dan Malaysia kecuali saya seorang akan pulang pada keesokan pagi.Sengaja saya membeli tiket pulang lewat sedikit bagi mengisi baki hari berada di Turki dengan kembara ke mana-mana tempat menarik disini.Pada mulanya saya merancang mahu kembara ke Bulgaria atau Greece yang bersempadan dengan Turki ini tetapi disebabkan beberapa masalah,saya terpaksa membatalkan niat tersebut.Mungkin tiada rezeki kali ini untuk kembara ke sana namun saya tetap memasang niat untuk kembara ke sana juga suatu hari nanti.



Sebelum tidur,saya cuba menghabiskan bacaan buku percuma yang saya dapat sebelum ini berkenaan Fethullah Gulen dan juga majalah The Pen terbitan Hayret Vekfi.

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics