Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Friday, September 12, 2008

’’Kita lebih menghargai agama kita bila kita tahu kekurangan agama lain…..’’


’’Kita lebih menghargai agama kita bila kita tahu kekurangan agama lain…..’’

Demikianlah kata-kata yang masih saya ingat diungkapkan oleh seorang intelektual dari Indonesia ,Adnin Armas sewaktu membentangkan kertas kerja beliau dalam satu program yang saya hadiri iaitu Bengkel Pemikiran Islam Kontemporari anjuran Akademi Kajian Ketamadunan ( http://www.madaniyat.com/) di Kolej Dar Hikmah,Kajang.

Dalam bengkel pemikiran islam ini,saya dihidangkan dengan wacana pemikiran yang agak tinggi oleh para pembentang dan saya dapat rasakan sayalah peserta yang termuda dalam program ini dengan para peserta lain yang kebanyakannya penuntut Master ,PHD dan beberapa orang pensyarah universiti.

Kembali kepada kata-kata tadi,bagi saya selaku mahasiswa Usuluddin(Jabatan Al-Quran dan Hadith) memang perlu sekali saya mengetahui tentang asas agama-agama lain selain Islam terutamanya agama-agama utama seperti Hindu, Yahudi ,Kristian, ,Buddha.Kebetulan pula pada semester ini saya mendaftar subjek Falsafah beragama yang dalam silibus buku rujukannya banyak berkisar tentang asas agama-agama di dunia.

Untuk kerja khusus subjek falsafah beragama ini saya sepatutnya membuat kajian pilihan saya tentang agama Buddha namun atas beberapa masalah teknikal terpaksa ditukarkan kepada kajian tentang agama Hindu.

Barangkali saya agak berminat untuk mengkaji agama Buddha setelah asyik melihat filem-filem dan drama-drama dari negara China yang banyak menyelitkan unsur-unsur agama Buddha terutamanya dalam cerita-cerita kungfu dan kepahlawanan mereka.

Dan untuk menyiapkan kajian tentang agama hindu pula ,saya insyaallah akan menghubungi dan bertukar-tukar fikiran dengan seorang sahabat,Adam(seorang Hindu yang memeluk Islam(untuk memudahkan beliau membuat kajian tentang Islam,menurut beliau ) dan masih mencari kebenaran dan membuat kajian perbandingan antara Hindu dan Islam.)


Mengetahui asas tentang agama –agama lain bagi saya amat penting demi mewujudkan pemahaman kepada individu beragama tentang sifat toleransi ,menghormati kepercayaan orang lain seterusnya mengelakkan persengketaan antara penganut agama apatah lagi dalam kehidupan masyarakat majmuk berbilang agama di Malaysia.

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics