Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Monday, July 28, 2008

Pelancaran Zon Intelektual dan Kempen membaca PMAPIUM

25 Julai 2008

Hari ini saya hadir ke Pelancaran Zon Intelektual dan Kempen Membaca PMAPIUM di Hadapan BKS APIUM.Pengarah program ini ialah Zulzaidi mahmood ,Exco Akademik dan intelektual PMAPIUM dan ia dirasmikan oleh ,YDP PMAPIUM,Izzat Amin.


Zon intelektual dan kempen membaca yang diadakan di APIUM ini saya kira merupakan satu usaha yang terpuji dilakukan oleh PMAPIUM dalam rangka mewujudkan budaya ilmu dan tradisi keintelektualan di kalangan mahasiswa APIUM. Saya amat berharap ruang zon intelektual ini tidak hanya sekadar menjadi tempat bermesyuarat persatuan ,berbuka puasa dan lepak sambil bersembang kosong semata-mata bahkan menjadi pusat percambahan ilmu dan pemikiran di mana para mahasiswa sendiri aktif berdiskusi,mengadakan ulasan buku dan karya-karya besar,bertukar pandangan dan idea,berdebat dan sebagainya sebagai lambang keintelektualan mahasiswa.
Saya juga berharap dengan kempen membaca ini mampu memberi kesedaran buat mahasiswa APIUM tentang kepentingan membaca selaras dengan saranan IQRA dalam Al-Quran.Kita tidak mahu melahirkan mahasiswa yang malas membaca apatah lagi berfikir ,hanya sekadar membaca buku-buku mengikut pengkhususan jabatan atau hanya membaca pada musim peperiksaan semata-mata tetapi kita mahu melahirkan mahasiswa yang ‘ketagih ‘membaca ,yang tidak boleh hidup tanpa membaca,yang membaca sebanyak mungkin buku-buku demi mendapatkan ilmu dan mencari kebenaran hakiki.

Dunia memerlukan ilmuan berwibawa yang sarat dengan ilmu merangkumi pelbagai bidang.Apakah APIUM mampu melahirkan ilmuan tersebut?Semoga dengan kewujudan zon intelektual dan kempen membaca ini mampu merealisasikan hasrat tersebut.


130 am
Kolej kediaman 12
280708

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics