Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Saturday, March 15, 2008

Hari mengundi PRU 12

Bangun awal nampaknya saya hari ini.Maklumlah bersemangat untuk mengundi kali pertama.Satu undi saya diperlukan oleh kedua-dua calon BN(Tengku Adnan Mansur-bukan nama sebenar) dan PAS(Mohd Nor Mohd) untuk memenangi kerusi Parlimen Putrajaya.

5 undi dari keluarga saya kali ini.Baba dan mama bila ditanya mengundi siapa ?Jawab mereka 'Undi adalah rahsia).Kak Aziziyah dan Zafirah tanpa rasa ragu-ragu lagi menjawab penuh yakin 'mestilah undi ......(tuuuuut...terpaksa ditapis) takkanlah nak undi ..........(tuuuuut...juga ditapis)yang ada saham judi tu.(takkan tak tau lagi,kan)Yang terlibat dengan video VK Lingam tu la....Yang mengaku projek sekolah agama milik JAKIM itu sebagai projek hasil usaha gigih beliau(memang dasar penipu,kan)Yang posternya menghiasi Putrajaya dengan kata-kata keramat (ciplak sebenarnya) dari rakyat kepada rakyat untuk rakyat...('ambil wang dari (hasil usaha)rakyat ,kepada rakyat yang seorang(yakni beliau) untuk (perut) rakyat yang seorang itu'-tafsiran baru)

Sampai sahaja di pusat mengundi,perayu undi BN(dengan muka kesian) menyambut kedatangan kami berlima.'Undi BN ya' kata mereka.Saya hanya tersenyum(penuh makna).Kamera ada ditangan.Saya pun mengambil gambar kenang-kenangan berlatarbelakangkan bendera BN dan PAS .Bergambar sebelum melangkah masuk untuk mengundi.Kelihatan di hujung kawasan yang dibenarkan merayu undi berdekatan pintu masuk pusat mengundi,calon PAS.Tiada kelihatan di situ calon BN.Kami bersalaman.'Undi PAS ya' kata perayu undi(dengan muka lagi kesian).Saya hanya menjawab insyaallah(dalam hati saya menjawab 'memang pun nak undi calon ......(tuuuuut... terpaksa ditapis)

Apapun undi saya yang pertama ini ialah undi untuk perubahan.Bukan undi rosak.Bukan juga undi untuk orang yang rosak akhlak.Bukan juga untuk yang berkiblatkan kepada parti semata-mata tanpa melihat kepada calonnya.

Beruk dan monyet(dan sahabat-sahabat mereka) juga boleh menang jika dicalonkan oleh sesebuah parti seandainya rakyat hanya mengundi hanya berdasarkan ketaksuban kepada sesebuah parti.Betul tak?Cuba bayangkan ya Ahli Parlimen Putrajaya=Seekor beruk (mewakili parti yang lebih beruk daripada beruk kerana membiarkan parti menjadi beruk dengan meletakkan calonnya seekor beruk).....

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics