Monday, August 02, 2010

Pendidikan Al-Hikmah dan misi pencerahan-Himpunan pidato kependidikan-Dato Dr Siddiq Fadzil(2)

Tragedi keilmuan:Quo Vadis IPT!-Teks ucapan Konvokesyen ke 12 KDH

-‘Hari pengijazahan adalah hari bersejarah dalam hayat seorang pemburu ilmu.Ia harus dimaknai secara yang benar sesuai dengan tingginya nilai ilmu dan beratnya amanah keilmuan.Bagi kami para pendidik,istiadat konvokesyen ini tidak hanya bererti kesempatan berkongsi rasa gembira,tetapi ia juga sebenarnya menyiratkan sebuah harapan,mudah-mudahan tertunailah amanah berat membina generasi anak bangsa dengan ilmu yang bermanfaat dan dengan pendidikan yang memanusiakan.Membina manusia dalam realiti hari ini sering kali terasa seperti menongkah arus.Justeru,zaman ini adalah zaman dehumanisasi ,krisis penghakisan nilai-nilai kemanusiaan.Dengan kata lain,sudah banyak sistem pendidikan masa kini yang gagal melaksanakan misi hakiki pendidikan.Benarlah seperti yang disebut oleh pemikir Islam kontemporari,Malik Ben Nabi bahawa sistem pendidikan kita hanya mampu memberikan kemahiran(maharah/skill) tetapi gagal memberikan kesedaran(al-wa’y/awareness)Demikianlah kenyataan yang sedang kita saksikan ketika ini.Generasi muda kita rata-rata memang cukup terampil dalam bidang pekerjaan yang diceburi tetapi sebahagian mereka tidak lagi memiliki kesedaran kemanusiaan ,kesedaran keislaman dan kesedaran kerakyatan.’

-Memang sejak hari pertama kami sudah komited dengan misi ‘pembinaan generasi ilmuwan ulu-l-albab’,manusia cendekia pemadu zikir dengan fikir,pemilik daya renung yang tembus ke inti hakiki’.Zikir dalam konteks ini merujuk pengertian kesedaran ketuhanan(God consciousness) yang meliputi kesedaran kehambaan,kepekaan terhadap hukum hakam dan nilai-nilai ketuhanan.Sementara fikir pula merujuk pengertian kekuatan daya renung sehingga dapat menyerlahkan makna di balik tanda termasuk segala hikmah dan rahsia alam ciptaan Tuhan.

-‘Hingga ke saat ini masih berleluasa amalan mengenepikan criteria ilmu ketika meletakkan seseorang pada sesuatu posisi.Di tengah gembar-gembur,’knowledge is power’,sebenarnya kita sedang ditimpa krisis nilai yang ditandai dengan kegagalan meletakkan nilai ilmu di puncak urutan sistem nilai budaya kita’

-‘Kiranya dapat dibayangkan,pada era knowledge based sekarang ini,apa yang akan terjadi kepada bangsa yang tidak memiliki budaya ilmu,tidak memiliki budaya membaca dan tidak menghargai para ilmuwan’

-‘Dalam masyarakat traditional kematian seorang ilmuwan dirasakan sebagai kehilangan besar yang selalu diekspresikan dengan ungkapan ‘padamnya sebuah pelita’.Justeru,ilmuwan adalah lantera zaman.Fungsi para ilmuwan adalah untuk memberikan khidmat penyuluhan dan pencerahan’

-‘Ilmu memberikan mereka makna maruah,martabat dan kehormatan diri sehingga terbentuk sikap pantang ilmuwan menunduk-nunduk kepada ahlu’d-dunya(golongan berkuasa dan berharta).Sikap mulia diri tersebut terbentuk dari kesedaran bahawa ilmuwan adalah pemilik khayran kathira(kebaikan yang banyak) sementara ahl al-dunya(para penguasa,hartawan dan lain-lain sejenisnya)hanya memiliki mata’un qalil(kesenangan yang cuma sedikit)’

-‘Implikasi lain dasar ilmu yang disebut market driven itu ialah beranjaknya fungsi institusi-institusi pendidikan dari membina manusia kepada mengaut keuntungan’

-‘Justeru,di mana-mana dapat ditemukan pimpinan IPT yang tidak lagi memiliki citra sebagai sarjana tetapi sudah berubah menjadi pencari dana’

-‘Warga IPT rata-rata tidak lagi berasa bernaung di bawah naungan teduh seorang sarjana besar,sebaliknya lebih berasa berada di bawah arahan CEO sebuah syarikat’

‘-Kepada seluruh para graduan kami amanahkan pesan fa’staqim kama umirta(setialah selamanya kepada idealisme dan ajaran yang telah diberikan).Tampillah ke tengah umat dengan sikap percaya diri sebagai manusia terdidik dan ilmuwan yang berpendirian.Anda(para graduan) adalah generasi harapan untuk mendaulatkan nilai ilmu,menyemarakkan gerakan perubahan ke arah tamadun yang Islami dan masyarakat yang madani’

No comments:

Post a Comment