13 Januari 2009-
Hari ini sebenarnya ada kelas beberapa subjek tetapi saya mengambil keputusan untuk tidak hadir dengan surat pelepasan demi menghadiri Muktamar Majlis Amal Islami Malaysia(MAIM) di PICC,Putrajaya.
Muktamar MAIM ini saya kira agak menarik apatah lagi ia mengumpulkan keseluruhan Ngo-Ngo Islam yang terdapat di Malaysia.
Saya tidak sempat menghadiri upacara perasmian pada sesi pagi yang dirasmikan sendiri oleh DYM Yang DiPertuan Agung .
Ketika saya tiba majlis sudah pun bermula dengan menyaksikan pembentangan beberapa kertas kerja oleh wakil-wakil Ngo Islam.
Dewan PICC yang boleh menampung jumlah peserta yang agak ramai dipenuhi oleh para peserta yang datang dari seluruh pelusuk tanah air mewakili Ngo-Ngo Islam di Malaysia.
Sesi soal jawab menyaksikan beberapa persoalan dilontarkan oleh peserta-peserta antaranya berkenaan isu umat Melayu-Islam(penguasaan ekonomi,kuasa politik,isu Bahasa Melayu ,hal kepenggunaan Islam dan lain-lain )dan juga bagaimana untuk memperkasakan lagi Ngo-Ngo Islam sebagai mengimbangi kekuatan dan kelemahan parti-parti politik tanah air.
Pada sesi petang pula diadakan pemilihan jawatankuasa tertinggi MAIM yang menyaksikan Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiyah(YADIM),Dato Nakhaie Hj Ahmad(bekas pimpinan PAS dan UMNO) diamanahkan sebagai pengerusi MAIM yang pertama.
Pada pandangan saya Ngo-Ngo Islam mesti kuat dan lantang bersuara mempertahankan hak ummat keseluruhan dan suara Ngo-Ngo Islam ini mesti didengari oleh semua pihak di samping menjadi badan pendesak membawa suara rakyat suara ummat .
Pada hari ini kewujudan Ngo-Ngo Islam yang memberi keutamaan dalam pelbagai bidang dan fokus tertentu masih kecil jumlahnya berbanding dengan jumlah Ngo-Ngo bukan Islam.
Jadi amat wajar umat Islam di Malaysia menambahkan lagi bilangan Ngo-Ngo Islam dengan fokus yang pelbagai di samping memperkasakan yang sedia ada dan kewujudan Majlis Amal Islami Malaysia(MAIM) ini pastinya dapat menyatu padukan dan menyelaraskan gerak kerja keseluruhan Ngo-Ngo Islam seterusnya dapat mewujudkan satu gelombang suara Ngo Islam yang kuat yang dapat memenuhi aspirasi ummat.
(Terima kasih kepada Presiden ABIM,Yusri Mohamad yang sudi menumpangkan saya pulang ke Universiti Malaya daripada Putrajaya .)
PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan
Sunday, January 18, 2009
Tuesday, January 13, 2009
Usrah Qiyadah PKPIM bersama Dato Dr.Siddiq Fadzil
3 Januari 2009-Hari ini hampir sehari suntuk saya berada di Kolej Dar Hikmah,Kajang(berdekatan sahaja dengan rumah saya).
Selepas mesyuarat selari PKPIM pada sesi petang,kami berusrah pula pada sesi malam dan kali ini bersama seorang tokoh dakwah dan pemikir,Dato Dr.Siddiq Fadzil yang terkenal dengan gaya bahasa pidato dan penulisannya yang penuh sastera,sarat teguran sinis kepada penguasa,dan menyentuh isu rakyat isu ummat.
Dalam usrah yang dihadiri oleh pimpinan PKPIM ini beliau membentangkan tajuk Misi mencetak kader-kader dakwah.
Generasi pelanjut perjuangan.
Inilah istilah yang beliau gambarkan kepada aktivis muda dakwah yang akan meneruskan perjuangan dakwah generasi terdahulu.
Beliau menyentuh tentang impian dan pengalaman antara orang tua dan orang mua.
Menurut beliau ,tidak ada orang tua yang tidak ada pengalaman dan orang tua tidaklah ada impian.Kalau nak minta daripada orang tua minta pengalamannya manakala daripada orang muda minta@tanya impian nya memandangkan orang muda kurang pengalaman.
Beliau juga mengimbas kembali perjuangan dakwah beliau semenjak muda sehingga kini antaranya bermula dari jemaah PMIUM,PKPIM,ABIM dan kini WADAH.Beliau tidak terfikir ada lagi jemaah yang akan beliau sertai lagi selepas WADAH ini.
Khodimul Ummah-Khadam kepada ummah
Istilah ini beliau gunakan menggambarkan peribadi seorang kader dakwah yang kita dambakan.
Beliau juga mengupas tentang pandangan Bapak Mohammad Natsir(mentor beliau dan juga DSAI) ketika ditanya siapa penganti beliau.bagi Pak Natsir beliau tidak siapkan sesiapa sebagai pengganti sebab bagi beliau yang dinamakan pemimpin itu akan muncul di kalangan seangkatan muncul dari tengah gelanggang dan bukannya daripada dewan kuliah atau bilik seminar Pak Natsir juga pernah mengungkap kisah Nabi Zakaria yang sudah berusia lanjut tetapi belum ada calon pengganti..
Beliau juga menceritakan bagaimana Nurcholis Majid(Cak Nur-yang menimbulkan kontroversi di Indonesia) yang pernah digelar Natsir Muda suatu ketika walaupun kemudiaanya mereka berdua banyak berbeza pandangan dan pemikiran tentang Islam.
Menurut Dato Dr Siddiq Fadzil beliau siap sedia menghadapi kemungkinan yang dicetak tidak menjadi tetapi mudah-mudahan jadi.
Kader dakwah menurut beliau ialah kader yang mampu menangani realiti dakwah di zamannya dan mengenal zamannya bahkan istiqamah dan konsisten.Mengenal zamannya bagi beliau meupakan syarat asasi yang tidak boleh dikompromikan oleh kader dakwah.
Kata beliau’anda dicetak untuk zaman anda, bukan untuk zaman lalu’.
Tahun 2000 an bukan tahun 70 an yang mana realiti-waqi’ telah pun berubah.
‘Manusia ideal sesuatu zaman tidak ideal lagi dalam zaman yang sudah berubah’.Inilah kata –kata yang dipetik oleh beliau tatkala menghuraikan tentang mengenal zaman.
Beliau turut mengimbas kembali bagaimana sukarnya kader dakwah era 70 an dahulu yang terpaksa menaip dengan mesin taip lama sambil menggelek dakwatnya .Bagi beliau’tidak ada maaf bagi kader sekarang tidak tahu kuasai teknologi maklumat’.
Beliau juga menyeru pimpinan PKPIM yang hadir dalam usrah ini agar tidak mengabaikan sejarah masa silam dengan meremehkannya tetapi sejarah perlu dikaji,direnung, dan dipelajari.’Mereka yang tidak pelajari dan tidak tahu sejarah akan mengulangi kesalahan sejarah ‘kata beliau.
Seorang mukmin tidak boleh naïf dan dipatuk 2 kali dalam lubang yang sama,jelas beliau.
Pengalaman yang paling tidak boleh beliau lupakan ialah krisis tahun1982 dimana Presiden ABIM ketika itu,Dato Seri Anwar Ibrahim mengisytiharkan masuk UMNO dan dato Dr Siddiq Fadzil kemudiaanya memangku jawatan Presiden ABIM.
Krisis,perkelahian sangat pahit oleh itu hal-hal sebegini perlu dihindarkan,nasihat beliau lagi.
Yang kita ingin cetak bukan kader-kader individu tetapi kader gerakan dakwah,jemaah dakwah. Orientasi jamaie harus cukup kuat dan kader dakwah itu perlu berperanan dalam konteks jemaah bukannya secara individu.
Sehebat mana pun individu kalau tidak mampu berperanan secara berjemaah tidak mampu menyumbang kepada ummat.
Demikian lah kata-kata yang diluahkan beliau dalam mengupas tentang peranan kader dakwah untuk berperanan secara berjemaah.
Beliau juga sempat memberi contoh bagaimana Indonesia yang gah dengan kehebatan dalam sukan badminton (individu)tetapi sering tewas dalam sukan bolasepak (pasukan)yang mana bagi beliau Indonesia gagal membina pasukan atau pemainnya tidak pandai main secara berpasukan.
Beliau meluahkan betapa susahnya membina kader-kader dakwah-aktivis yang pandai berperanan dalam jemaah dan sebab itu subjek ‘amal jamaie’ yang diperkenalkan dalam usrah ABIM misalnya dengan mengambil bahan-bahan dari Ikhwanul Muslimin (Mesir) cukup penting bagi beliau.
Beliau juga membicarakan perihal ‘budaya ABIM’ yang hanya ada pada ahli gerakan ABIM yang mampu menyatukan dan menyeragamkan warganya seperti cara bertegur sapa,cara berpakaian dan penampilan .
Imej ahli ABIM suatu ketika dahulu terkenal dengan janggut yang sedikit-sejemput,berbaju melayu dengan seluar biasa,ketayap(bagi sesetengah ahli) dan juga ucapan dasar yang panjang dan ilmiah!!!
Beliau juga pernah bergurau dengan Dato Seri Anwar Ibrahim berkenaan perbezaan ucapan dasar DSAI yang agak panjang ketika memimpin ABIM dan ucapan dasar beliau yang pendek ketika memimpin pemuda UMNO.
Satu lagi budaya ABIM yang beliau tekankan ialah amalan menghormati syura.
Antara fungsi pemimpin bagi beliau ialah ‘culture builder’-pembangun dan pembina budaya.
Dato Dr.Siddiq Fadzil menghurai bagaimana dalam ilmu pengurusan(management),individu ibarat anak panah yang tidak tahu dimana akan dilepaskan sasarannya.Yang menyatukannya ialah budaya iaitu apabila dilepaskan secara terarah ,ke mana arahnya.
Beliau menegaskan pentingnya kita mengetahui dan menghormati budaya.
Beliau turut mengambil contoh bagaimana budaya dalam UMNO dan PAS yang berbeza.Kata beliau budaya dalam PAS,penyokong yang keluar duit manakala budaya dalam UMNO penyokong yang minta duit!!!
Dato Dr.Siddiq Fadzil menghuraikan juga kepentingan melaksanakan amal secara jamaie.Amar makruf nahi mungkar menurut beliau merupakan tanggungjawab kolektif –bersama.Beliau memetik ayat Al-Quran (wal takumminkum ummah.....)perkataaan ummah yang bermaksud jemaah-jamaie.Begitu juga ayat Al-Quran(Kuntum khoiro ummah...)yang mana bagi beliau jemaah dakwah seharusnya jadi sebaik-baik ummat(khoiro ummah) yang mana kegiatannya ialah amar makruf nahi mungkar)
Beliau menimbulkan persoalan dalam ayat (Kuntum Khoiro ummah ...)yang mana Allah mengatakan mereka menyeru kea rah kebaikan dan mencegah kemungkaran dan beriman kepada Allah,kenapa tidak beriman dahulu baru amar makruf nahi mungkar?Apa guna amar makruf nahi mungkar tanpa iman?
Persoalan itu dijawab beliau dengan mengatakan untuk melaksanakan amar makruf nahi mungkar jangan hanya tunggu sampai iman sudah kuat.Iman akan kuat berkat amar makruf nahi mungkar yang membawa kesan kepada peningkatan iman.
Beliau juga membicarakan tentang penyakit-penyakit yang merosakkan dan melonggar jemaah anataranya apabila earganya mengutamakan dan mendahulukan kepentingan peribadi daripada kepentingan orang ramai.Beliau menyeru agar diamalkan orientasi yang mengutamakan kepentingan ramai,ummah dan jemaah sehingga sanggup mengorbankan kepentingan diri untuk kepentingan jemaah.
Jemaah selalu jadi pecah apabila tumbuh penyakit ‘Hubbu Ri’asah’ dimana semua nak jadi pemimpin.Yang jadi ketua tidak mahu turun,yang dibawah nak jadi ketua.
Beliau juga memeprkatakan soal orientasi tahu diri-sedar diri , tahu menempatkan diri atau dimana nak posisikan diri.
Beliau membawa kisah bagaimana selepas Prof.Dr Razali Nawawi selaku Presiden ABIM yang pertama melepaskan jawatannya timbul persoalan siapa pengganti beliau .2 nama menjadi calon pilihan untuk menjawat jawatan Presiden ABIM iaitu Dato Seri Anwar Ibrahim dan Almarhum Dato Fadzil Nor.Dato Seri Anwar Ibrahim menghitung bahawa Almarhum Dato Fadzil Nor yang paling layak memandangakn ‘keustazan’ dan usianya yang lebih tua lantas ‘mempromosi ‘Almarhum Fadzil Nor untuk jawatan Presiden ABIM.
Namun demikian,Almarhum Fadzil Nor merasakan Dato Seri Anwar Ibrahim ‘the best person’ untuk jawatan tersebut memandangkan orang ramai lebih nak dengar pandangan Dato Seri Anwar Ibrahim dan akhirnya Dato Seri Anwar Ibrahim diangkat menjadi Presiden ABIM dan Almarhum Fadzil Nor sebagai timbalannya.
Dato Dr.Siddiq Fadzil juga mengupas ayat Quran dan mengaitkannya dengan gejala perebutan kuasa akibat inginkan habuan ukhrawi.
Beliau juga memetik kisah berkenaan keinginan seseorang dan impian beliau juga untuk mati dalam keadaan senyum.Ketika kita lahir,kita menangis sedangkan orang di sekeliling kita senyum ketawa riang.Kita sepatutnya punya keinginan untuk mati dalam keadaan sebaliknya iaitu mati dalam keadaan senyum sedangkan orang lain menangisi kematian kita.Demikianlah hal manusia yang ketawa apabila menerima kelahiran seseorang dan menangis apabila kehilangan seseorang.
Beliau juga membawa kisah Khalifah Umar Abdul Aziz saat menghadapi maut bagaimana beliau melaung suara sekuat-kuatnya mengakhiri hayatnya dengan sepotong ayat AL-Quran berkenaan seseorang yang hanya mencari ketinggian dunia.
Di samping itu Dato Dr Siddiq Fadzil juga mengupas satu lagi penyakit yang dapat menghancurkan sesebuah jemaah Islam iaitu apabila dinginya komunikasi –jarak antara pemimpin dan pengikut.Beliau memetik pepatah Melayu bagi mengambarkan hubungan antara pemimpin dan pengikut iaitu ‘yang didulukan selangkah,yang ditinggikan seranting,yang dilebihkan serambut’
Beliau mengambil contoh kedudukan imam dalam solat dimana imam bukanlah ditengah-tengah atau di belakang dan tidak boleh terlalu jauh dari makmum dibimbangi imam tidak tahu dan tidak dengar mereka yang berada di saf belakang.Kalau pemimpin terlalu jauh daripada pengikut,pemimpin tersebut tidak dapat merasai apa yang dirasai oleh pengikut.
Beliau menyelar sikap sesetengah pemimpin yang mempunyai gaya kepimpinan yang tidak meraikan pendapat dan pemikiran para warga@rakyat dan suka memaksakan atau istilah yang beliau gunakan sebagai penindasan pemikiran yang mana seseorang itu memaksakan pemikirannya kepada orang lain.Beliau membawa kisah Firaun dalam Al-Quran yang selalu melakukan penindasan pemikiran dan hanya versinya sahaja boleh dirakyatkan dimasyarakatkan.
Beliau juga mengimbas kembali peristiwa 8 Mac 2008(Pilihanraya Malaysia) dimana menurut beliau terlalu banyak propaganda yang memperbodohkan rakyat.Beliau berpandangan harus ada keterbukaan dan mengelak daripada mengagumi pendapat sendiri lantas meremehkan pendapat orang lain yang bagi beliau merupakan satu penyakit rohani yang paling parah.
Ketika sesi soal jawab para pimpinan PKPIM tidak melepaskan peluang untuk bertanyakan soalan-soalan kepada beliau.Tatakala menjawab isu perpecahan umat Islam beliau berbangga kerana masih ada generasi muda yang peka terhadap isu perpecahan umat Islam dan mempunyai keinginan untuk menyatu!bersatu-padu.
Antara punca utama perpecahan umat menurut beliau ialah hilangnya sikap saling mempercayai dan berkenaan soal hati manusia.Fikiran boleh diyakinkan tetapi soal hati begitu rumit untuk dijawab.Pendekatan Islam menurut beliau ialah pendekatan hati jadi kita diminta untuk berbicara dari hati ke hati.Beliau juga sempat bergurau berkenaan hati perut yang mana hati manusia kadangkala sudah mati yang tinggal hanyalah ...perut!!!
Beliau juga ditanya berkenaan pendekatan dakwah sejauh manakah sudah berubah anatara era 70 an dan era kini.Bagi Dato Dr.Siddiq Fadzil pendekatan dakwah yang perlu diamalkan oleh kader dakwah kini ialah pendekatan realistik .Pendekatan dakwah ada yang berubah dan ada yang tidak berubah kalu mahu dibandingkan antara era 70 an dan era kini.
Yang tidak berubah bagi beliau ialah ‘nature’ orang muda@tabii kemudaan yang mana orang muda ini bila-bila kaya dengan idealistik atau pendekatan yang membawa suatu yang ideal.Era 70 an dahulu kata beliau terkenal dengan Marxisme dan pemuda sosialis serta orang muda yang tergila- gilakan sosialis.Jadi strategi yang digunakan oleh golongan Islamis ketika itu antaranya mempopularkan istilah Sosialisme Islam yang pernah digunakan antaranya oleh Cokroaminoto dan Mustafa Sibaie walaupun orang kemudiaannya ‘membelasah’ pemikiran ini.
Namun begitu Syeikh Yusuf Qardhawi sendiri walaupun tidaklah mempopularkan istilah Sosialisme Islam ini tetap mengerti kenapa orang terdahulu mengunapakai istilah kontroversi ini.Dalam Islam ada unsur sosialisme@Islamic Sosialisme tetapi bukannya Marxisme.Sosialisme Islam bolehlah disamakan dengan keadilan sosial dalam Islam.
Dato Dr Siddiq Fadzil turut mengingatkan kader dakwah supaya lebih kreatif dalam mempersembahkan Islam dalam rupanya yang menarik tetapi tanpa merubah esensi dakwah dan risalah Islamiyah.
Yang berubah berbanding era 70 an dan kini pula ialah bagaimana kehidupan mahasiswa dahulu yang tidak membebankan sebagai contoh peperiksaan hanyalah setahun sekali dan ketika itu menggunakan sistem penggal dan bukannya semester serta cutinya agak lama dalam 3 bulan.
Beliau juga menegaskan bahawa Islam itu sesuatu yang menyenangkan bukan menyusahkan jadi dakwah juga perlu dipakejkan sesuai dengan realiti.
Soalan berkenaan sistem syura juga ditanya kepada beliau dan beliau menjawab dengan mengatakan bahawa syura bukan sahaja dengan fikiran tetapi juga dengan iman.Yang dicari ialah pilihan yang paling baik.Dalam syura bukan sahaja menekankan kepintaran berhujah semata-mata tetapi juga kesediaan untuk mendengar.
Dalam syura kita tidak boleh sama sekali menyembunyikan mana-mana aspek dan dimensi-dimensi tertentu dan perlulah membentangkan seluruh aspek isu yang diperdebatkan.
Syura ingin mencari yang terbaik dan bukannya memenangkan kelompok-kelompok tertentu dan ia mestilah bermula dengan sangkaan baik(Husnu Dzan).
Syura bukan sahaja berkaitan aspek keintelektualan semata-mata tetapi turut melibatkan aspek spiritualisme dan oleh kerana itu juga Dato Dr.Siddiq Fadzil menyarankan agar ada satu slot dalam tamrin berkenaan sistem syura memandangkan ia merupakan subjek yang perlu dipelajari oleh kader-kader dakwah.
Demikianlah catatan saya tatkala mendengar pengisian minda-pemikiran yang terkandung dalamnya aspek keintelektualan juga spiritualisme daripada insan pemikir dan tokoh gerakan dakwah Malaysia,Dato Dr Siddiq Fadzil.
Semoga Allah memberkati ilmu yang disampaikan dan ilmu yang diterima.
Selepas mesyuarat selari PKPIM pada sesi petang,kami berusrah pula pada sesi malam dan kali ini bersama seorang tokoh dakwah dan pemikir,Dato Dr.Siddiq Fadzil yang terkenal dengan gaya bahasa pidato dan penulisannya yang penuh sastera,sarat teguran sinis kepada penguasa,dan menyentuh isu rakyat isu ummat.
Dalam usrah yang dihadiri oleh pimpinan PKPIM ini beliau membentangkan tajuk Misi mencetak kader-kader dakwah.
Generasi pelanjut perjuangan.
Inilah istilah yang beliau gambarkan kepada aktivis muda dakwah yang akan meneruskan perjuangan dakwah generasi terdahulu.
Beliau menyentuh tentang impian dan pengalaman antara orang tua dan orang mua.
Menurut beliau ,tidak ada orang tua yang tidak ada pengalaman dan orang tua tidaklah ada impian.Kalau nak minta daripada orang tua minta pengalamannya manakala daripada orang muda minta@tanya impian nya memandangkan orang muda kurang pengalaman.
Beliau juga mengimbas kembali perjuangan dakwah beliau semenjak muda sehingga kini antaranya bermula dari jemaah PMIUM,PKPIM,ABIM dan kini WADAH.Beliau tidak terfikir ada lagi jemaah yang akan beliau sertai lagi selepas WADAH ini.
Khodimul Ummah-Khadam kepada ummah
Istilah ini beliau gunakan menggambarkan peribadi seorang kader dakwah yang kita dambakan.
Beliau juga mengupas tentang pandangan Bapak Mohammad Natsir(mentor beliau dan juga DSAI) ketika ditanya siapa penganti beliau.bagi Pak Natsir beliau tidak siapkan sesiapa sebagai pengganti sebab bagi beliau yang dinamakan pemimpin itu akan muncul di kalangan seangkatan muncul dari tengah gelanggang dan bukannya daripada dewan kuliah atau bilik seminar Pak Natsir juga pernah mengungkap kisah Nabi Zakaria yang sudah berusia lanjut tetapi belum ada calon pengganti..
Beliau juga menceritakan bagaimana Nurcholis Majid(Cak Nur-yang menimbulkan kontroversi di Indonesia) yang pernah digelar Natsir Muda suatu ketika walaupun kemudiaanya mereka berdua banyak berbeza pandangan dan pemikiran tentang Islam.
Menurut Dato Dr Siddiq Fadzil beliau siap sedia menghadapi kemungkinan yang dicetak tidak menjadi tetapi mudah-mudahan jadi.
Kader dakwah menurut beliau ialah kader yang mampu menangani realiti dakwah di zamannya dan mengenal zamannya bahkan istiqamah dan konsisten.Mengenal zamannya bagi beliau meupakan syarat asasi yang tidak boleh dikompromikan oleh kader dakwah.
Kata beliau’anda dicetak untuk zaman anda, bukan untuk zaman lalu’.
Tahun 2000 an bukan tahun 70 an yang mana realiti-waqi’ telah pun berubah.
‘Manusia ideal sesuatu zaman tidak ideal lagi dalam zaman yang sudah berubah’.Inilah kata –kata yang dipetik oleh beliau tatkala menghuraikan tentang mengenal zaman.
Beliau turut mengimbas kembali bagaimana sukarnya kader dakwah era 70 an dahulu yang terpaksa menaip dengan mesin taip lama sambil menggelek dakwatnya .Bagi beliau’tidak ada maaf bagi kader sekarang tidak tahu kuasai teknologi maklumat’.
Beliau juga menyeru pimpinan PKPIM yang hadir dalam usrah ini agar tidak mengabaikan sejarah masa silam dengan meremehkannya tetapi sejarah perlu dikaji,direnung, dan dipelajari.’Mereka yang tidak pelajari dan tidak tahu sejarah akan mengulangi kesalahan sejarah ‘kata beliau.
Seorang mukmin tidak boleh naïf dan dipatuk 2 kali dalam lubang yang sama,jelas beliau.
Pengalaman yang paling tidak boleh beliau lupakan ialah krisis tahun1982 dimana Presiden ABIM ketika itu,Dato Seri Anwar Ibrahim mengisytiharkan masuk UMNO dan dato Dr Siddiq Fadzil kemudiaanya memangku jawatan Presiden ABIM.
Krisis,perkelahian sangat pahit oleh itu hal-hal sebegini perlu dihindarkan,nasihat beliau lagi.
Yang kita ingin cetak bukan kader-kader individu tetapi kader gerakan dakwah,jemaah dakwah. Orientasi jamaie harus cukup kuat dan kader dakwah itu perlu berperanan dalam konteks jemaah bukannya secara individu.
Sehebat mana pun individu kalau tidak mampu berperanan secara berjemaah tidak mampu menyumbang kepada ummat.
Demikian lah kata-kata yang diluahkan beliau dalam mengupas tentang peranan kader dakwah untuk berperanan secara berjemaah.
Beliau juga sempat memberi contoh bagaimana Indonesia yang gah dengan kehebatan dalam sukan badminton (individu)tetapi sering tewas dalam sukan bolasepak (pasukan)yang mana bagi beliau Indonesia gagal membina pasukan atau pemainnya tidak pandai main secara berpasukan.
Beliau meluahkan betapa susahnya membina kader-kader dakwah-aktivis yang pandai berperanan dalam jemaah dan sebab itu subjek ‘amal jamaie’ yang diperkenalkan dalam usrah ABIM misalnya dengan mengambil bahan-bahan dari Ikhwanul Muslimin (Mesir) cukup penting bagi beliau.
Beliau juga membicarakan perihal ‘budaya ABIM’ yang hanya ada pada ahli gerakan ABIM yang mampu menyatukan dan menyeragamkan warganya seperti cara bertegur sapa,cara berpakaian dan penampilan .
Imej ahli ABIM suatu ketika dahulu terkenal dengan janggut yang sedikit-sejemput,berbaju melayu dengan seluar biasa,ketayap(bagi sesetengah ahli) dan juga ucapan dasar yang panjang dan ilmiah!!!
Beliau juga pernah bergurau dengan Dato Seri Anwar Ibrahim berkenaan perbezaan ucapan dasar DSAI yang agak panjang ketika memimpin ABIM dan ucapan dasar beliau yang pendek ketika memimpin pemuda UMNO.
Satu lagi budaya ABIM yang beliau tekankan ialah amalan menghormati syura.
Antara fungsi pemimpin bagi beliau ialah ‘culture builder’-pembangun dan pembina budaya.
Dato Dr.Siddiq Fadzil menghurai bagaimana dalam ilmu pengurusan(management),individu ibarat anak panah yang tidak tahu dimana akan dilepaskan sasarannya.Yang menyatukannya ialah budaya iaitu apabila dilepaskan secara terarah ,ke mana arahnya.
Beliau menegaskan pentingnya kita mengetahui dan menghormati budaya.
Beliau turut mengambil contoh bagaimana budaya dalam UMNO dan PAS yang berbeza.Kata beliau budaya dalam PAS,penyokong yang keluar duit manakala budaya dalam UMNO penyokong yang minta duit!!!
Dato Dr.Siddiq Fadzil menghuraikan juga kepentingan melaksanakan amal secara jamaie.Amar makruf nahi mungkar menurut beliau merupakan tanggungjawab kolektif –bersama.Beliau memetik ayat Al-Quran (wal takumminkum ummah.....)perkataaan ummah yang bermaksud jemaah-jamaie.Begitu juga ayat Al-Quran(Kuntum khoiro ummah...)yang mana bagi beliau jemaah dakwah seharusnya jadi sebaik-baik ummat(khoiro ummah) yang mana kegiatannya ialah amar makruf nahi mungkar)
Beliau menimbulkan persoalan dalam ayat (Kuntum Khoiro ummah ...)yang mana Allah mengatakan mereka menyeru kea rah kebaikan dan mencegah kemungkaran dan beriman kepada Allah,kenapa tidak beriman dahulu baru amar makruf nahi mungkar?Apa guna amar makruf nahi mungkar tanpa iman?
Persoalan itu dijawab beliau dengan mengatakan untuk melaksanakan amar makruf nahi mungkar jangan hanya tunggu sampai iman sudah kuat.Iman akan kuat berkat amar makruf nahi mungkar yang membawa kesan kepada peningkatan iman.
Beliau juga membicarakan tentang penyakit-penyakit yang merosakkan dan melonggar jemaah anataranya apabila earganya mengutamakan dan mendahulukan kepentingan peribadi daripada kepentingan orang ramai.Beliau menyeru agar diamalkan orientasi yang mengutamakan kepentingan ramai,ummah dan jemaah sehingga sanggup mengorbankan kepentingan diri untuk kepentingan jemaah.
Jemaah selalu jadi pecah apabila tumbuh penyakit ‘Hubbu Ri’asah’ dimana semua nak jadi pemimpin.Yang jadi ketua tidak mahu turun,yang dibawah nak jadi ketua.
Beliau juga memeprkatakan soal orientasi tahu diri-sedar diri , tahu menempatkan diri atau dimana nak posisikan diri.
Beliau membawa kisah bagaimana selepas Prof.Dr Razali Nawawi selaku Presiden ABIM yang pertama melepaskan jawatannya timbul persoalan siapa pengganti beliau .2 nama menjadi calon pilihan untuk menjawat jawatan Presiden ABIM iaitu Dato Seri Anwar Ibrahim dan Almarhum Dato Fadzil Nor.Dato Seri Anwar Ibrahim menghitung bahawa Almarhum Dato Fadzil Nor yang paling layak memandangakn ‘keustazan’ dan usianya yang lebih tua lantas ‘mempromosi ‘Almarhum Fadzil Nor untuk jawatan Presiden ABIM.
Namun demikian,Almarhum Fadzil Nor merasakan Dato Seri Anwar Ibrahim ‘the best person’ untuk jawatan tersebut memandangkan orang ramai lebih nak dengar pandangan Dato Seri Anwar Ibrahim dan akhirnya Dato Seri Anwar Ibrahim diangkat menjadi Presiden ABIM dan Almarhum Fadzil Nor sebagai timbalannya.
Dato Dr.Siddiq Fadzil juga mengupas ayat Quran dan mengaitkannya dengan gejala perebutan kuasa akibat inginkan habuan ukhrawi.
Beliau juga memetik kisah berkenaan keinginan seseorang dan impian beliau juga untuk mati dalam keadaan senyum.Ketika kita lahir,kita menangis sedangkan orang di sekeliling kita senyum ketawa riang.Kita sepatutnya punya keinginan untuk mati dalam keadaan sebaliknya iaitu mati dalam keadaan senyum sedangkan orang lain menangisi kematian kita.Demikianlah hal manusia yang ketawa apabila menerima kelahiran seseorang dan menangis apabila kehilangan seseorang.
Beliau juga membawa kisah Khalifah Umar Abdul Aziz saat menghadapi maut bagaimana beliau melaung suara sekuat-kuatnya mengakhiri hayatnya dengan sepotong ayat AL-Quran berkenaan seseorang yang hanya mencari ketinggian dunia.
Di samping itu Dato Dr Siddiq Fadzil juga mengupas satu lagi penyakit yang dapat menghancurkan sesebuah jemaah Islam iaitu apabila dinginya komunikasi –jarak antara pemimpin dan pengikut.Beliau memetik pepatah Melayu bagi mengambarkan hubungan antara pemimpin dan pengikut iaitu ‘yang didulukan selangkah,yang ditinggikan seranting,yang dilebihkan serambut’
Beliau mengambil contoh kedudukan imam dalam solat dimana imam bukanlah ditengah-tengah atau di belakang dan tidak boleh terlalu jauh dari makmum dibimbangi imam tidak tahu dan tidak dengar mereka yang berada di saf belakang.Kalau pemimpin terlalu jauh daripada pengikut,pemimpin tersebut tidak dapat merasai apa yang dirasai oleh pengikut.
Beliau menyelar sikap sesetengah pemimpin yang mempunyai gaya kepimpinan yang tidak meraikan pendapat dan pemikiran para warga@rakyat dan suka memaksakan atau istilah yang beliau gunakan sebagai penindasan pemikiran yang mana seseorang itu memaksakan pemikirannya kepada orang lain.Beliau membawa kisah Firaun dalam Al-Quran yang selalu melakukan penindasan pemikiran dan hanya versinya sahaja boleh dirakyatkan dimasyarakatkan.
Beliau juga mengimbas kembali peristiwa 8 Mac 2008(Pilihanraya Malaysia) dimana menurut beliau terlalu banyak propaganda yang memperbodohkan rakyat.Beliau berpandangan harus ada keterbukaan dan mengelak daripada mengagumi pendapat sendiri lantas meremehkan pendapat orang lain yang bagi beliau merupakan satu penyakit rohani yang paling parah.
Ketika sesi soal jawab para pimpinan PKPIM tidak melepaskan peluang untuk bertanyakan soalan-soalan kepada beliau.Tatakala menjawab isu perpecahan umat Islam beliau berbangga kerana masih ada generasi muda yang peka terhadap isu perpecahan umat Islam dan mempunyai keinginan untuk menyatu!bersatu-padu.
Antara punca utama perpecahan umat menurut beliau ialah hilangnya sikap saling mempercayai dan berkenaan soal hati manusia.Fikiran boleh diyakinkan tetapi soal hati begitu rumit untuk dijawab.Pendekatan Islam menurut beliau ialah pendekatan hati jadi kita diminta untuk berbicara dari hati ke hati.Beliau juga sempat bergurau berkenaan hati perut yang mana hati manusia kadangkala sudah mati yang tinggal hanyalah ...perut!!!
Beliau juga ditanya berkenaan pendekatan dakwah sejauh manakah sudah berubah anatara era 70 an dan era kini.Bagi Dato Dr.Siddiq Fadzil pendekatan dakwah yang perlu diamalkan oleh kader dakwah kini ialah pendekatan realistik .Pendekatan dakwah ada yang berubah dan ada yang tidak berubah kalu mahu dibandingkan antara era 70 an dan era kini.
Yang tidak berubah bagi beliau ialah ‘nature’ orang muda@tabii kemudaan yang mana orang muda ini bila-bila kaya dengan idealistik atau pendekatan yang membawa suatu yang ideal.Era 70 an dahulu kata beliau terkenal dengan Marxisme dan pemuda sosialis serta orang muda yang tergila- gilakan sosialis.Jadi strategi yang digunakan oleh golongan Islamis ketika itu antaranya mempopularkan istilah Sosialisme Islam yang pernah digunakan antaranya oleh Cokroaminoto dan Mustafa Sibaie walaupun orang kemudiaannya ‘membelasah’ pemikiran ini.
Namun begitu Syeikh Yusuf Qardhawi sendiri walaupun tidaklah mempopularkan istilah Sosialisme Islam ini tetap mengerti kenapa orang terdahulu mengunapakai istilah kontroversi ini.Dalam Islam ada unsur sosialisme@Islamic Sosialisme tetapi bukannya Marxisme.Sosialisme Islam bolehlah disamakan dengan keadilan sosial dalam Islam.
Dato Dr Siddiq Fadzil turut mengingatkan kader dakwah supaya lebih kreatif dalam mempersembahkan Islam dalam rupanya yang menarik tetapi tanpa merubah esensi dakwah dan risalah Islamiyah.
Yang berubah berbanding era 70 an dan kini pula ialah bagaimana kehidupan mahasiswa dahulu yang tidak membebankan sebagai contoh peperiksaan hanyalah setahun sekali dan ketika itu menggunakan sistem penggal dan bukannya semester serta cutinya agak lama dalam 3 bulan.
Beliau juga menegaskan bahawa Islam itu sesuatu yang menyenangkan bukan menyusahkan jadi dakwah juga perlu dipakejkan sesuai dengan realiti.
Soalan berkenaan sistem syura juga ditanya kepada beliau dan beliau menjawab dengan mengatakan bahawa syura bukan sahaja dengan fikiran tetapi juga dengan iman.Yang dicari ialah pilihan yang paling baik.Dalam syura bukan sahaja menekankan kepintaran berhujah semata-mata tetapi juga kesediaan untuk mendengar.
Dalam syura kita tidak boleh sama sekali menyembunyikan mana-mana aspek dan dimensi-dimensi tertentu dan perlulah membentangkan seluruh aspek isu yang diperdebatkan.
Syura ingin mencari yang terbaik dan bukannya memenangkan kelompok-kelompok tertentu dan ia mestilah bermula dengan sangkaan baik(Husnu Dzan).
Syura bukan sahaja berkaitan aspek keintelektualan semata-mata tetapi turut melibatkan aspek spiritualisme dan oleh kerana itu juga Dato Dr.Siddiq Fadzil menyarankan agar ada satu slot dalam tamrin berkenaan sistem syura memandangkan ia merupakan subjek yang perlu dipelajari oleh kader-kader dakwah.
Demikianlah catatan saya tatkala mendengar pengisian minda-pemikiran yang terkandung dalamnya aspek keintelektualan juga spiritualisme daripada insan pemikir dan tokoh gerakan dakwah Malaysia,Dato Dr Siddiq Fadzil.
Semoga Allah memberkati ilmu yang disampaikan dan ilmu yang diterima.
Monday, January 12, 2009
Seminar Serantau Memperingati 100 Tahun Pahlawan Nasional Mohammad Natsir
Saya hadir ke Seminar Serantau Memperingati 100 tahun Pahlwan Nasional Bapak Mohammad Natsir anjuran bersama Wadah Pencerdasan Umat(WADAH) dan Kolej Universiti Islam Selangor (KUIS )yang diadakan di Kolej Universiti Islam Selangor(KUIS),Bangi baru-baru ini.
Setibanya di sana Menteri Besar Selangor sedang berucap merasmikan program ini.Dewan seminar ini agak penuh dengan para peserta yang jumlahnya diluar jangkaan pihak urusetia program.
Kehadiran Dato Seri Anwar Ibrahim (menurut beliau ,kali pertama semenjak 11 tahun yang lalu-tahun beliau dipecat –beliau dibenarkan masuk ke universiti) mungkin menjadi faktor utama kehadiran ramai peserta yang ingin mendengar ucaptama daripada beliau.
Saya sendiri mula mengenali nama Pak Natsir tatkala membaca tulisan dan pidato Dato Seri Anwar Ibrahim.
Dato Seri Anwar Ibrahim dalam ucaptamanya ini mengupas tentang Pemikiran Pak Natsir:Islam dan kenegaraan.Beliau menyarankan agar digerakkan usaha menerbitkan semula karya-karya pak Natsir dan juga menyeru mahasiswa khasnya untuk mentelaah karya-karya Pak Natsir antaranya seperti Fiqhud Dakwah,Capita Selecta dan lain-lain.
Dato Seri Anwar Ibrahim turut melancarkan buku terbitan bersama WADAH dan KUIS bertajuk Mohammad Natsir:Berdakwah di jalur politik,Berpolitik di jalur dakwah.
Beberapa orang tokoh juga turut membentangkan kertas kerja mereka seperti Bapak Syuhada(Ketua Umum Dewan Dakwah Islamiyah Indonesia-yang diasaskan Pak Natsir),Prof Dr.Kamal Hasan,Prof Madya Dr Mohd Nur Manuty dan lain-lain.
Ketokohan Pak Natsir sebagai pendakwah,ahli politik,pemikir dan lain-lain sukar ditandingi dan memang layak beliau diangkat sebagai pahlawan nasional.
Semoga kehadiran saya dalam seminar memperingati tokoh besar ini membangkitkan semangat menyuntik motivasi buat saya mencontohi keperibadian beliau dan seterusnya menjadi lebih baik daripada beliau.
Beberapa hari sebelum seminar ini berlangsung saya bersama-sama beberapa orang sahabat telah mengadakan satu diskusi tajuk yang sama dengan tema seminar serantau ini iaitu Bapak Mohamad Natsir:Berdakwah di jalur politik ,Berpolitik di jalur dakwah.
Saya tidak sempat mendengar ucapan wakil keluarga Pak Natsir dan juga ucapan alu-aluan Presiden WADAH yang cukup saya kagumi,Dato Dr.Siddiq Fadzil(bekas pimpinan PMIUM dan Presdien ABIM) memandangkan kelewatan tiba setelah menaiki komuter dari Kl Sentral ke Bangi bersama beberapa orang rakan.(Dari Stesyen Komuter Bangi,kami menaiki van prebet sapu terus ke KUIS)
Saya tidak sempat mendengar ucapan wakil keluarga Pak Natsir dan juga ucapan alu-aluan Presiden WADAH yang cukup saya kagumi,Dato Dr.Siddiq Fadzil(bekas pimpinan PMIUM dan Presdien ABIM) memandangkan kelewatan tiba setelah menaiki komuter dari Kl Sentral ke Bangi bersama beberapa orang rakan.(Dari Stesyen Komuter Bangi,kami menaiki van prebet sapu terus ke KUIS)
Setibanya di sana Menteri Besar Selangor sedang berucap merasmikan program ini.Dewan seminar ini agak penuh dengan para peserta yang jumlahnya diluar jangkaan pihak urusetia program.
Kehadiran Dato Seri Anwar Ibrahim (menurut beliau ,kali pertama semenjak 11 tahun yang lalu-tahun beliau dipecat –beliau dibenarkan masuk ke universiti) mungkin menjadi faktor utama kehadiran ramai peserta yang ingin mendengar ucaptama daripada beliau.
Beliau agak rapat dengan Almarhum Pak Natsir bahkan menerima didikan secara tidak langsung dari tokoh pendakwah ,negarawan –pahlwan nasional ini.
Saya sendiri mula mengenali nama Pak Natsir tatkala membaca tulisan dan pidato Dato Seri Anwar Ibrahim.
Dato Seri Anwar Ibrahim dalam ucaptamanya ini mengupas tentang Pemikiran Pak Natsir:Islam dan kenegaraan.Beliau menyarankan agar digerakkan usaha menerbitkan semula karya-karya pak Natsir dan juga menyeru mahasiswa khasnya untuk mentelaah karya-karya Pak Natsir antaranya seperti Fiqhud Dakwah,Capita Selecta dan lain-lain.
Dato Seri Anwar Ibrahim turut melancarkan buku terbitan bersama WADAH dan KUIS bertajuk Mohammad Natsir:Berdakwah di jalur politik,Berpolitik di jalur dakwah.
Beberapa orang tokoh juga turut membentangkan kertas kerja mereka seperti Bapak Syuhada(Ketua Umum Dewan Dakwah Islamiyah Indonesia-yang diasaskan Pak Natsir),Prof Dr.Kamal Hasan,Prof Madya Dr Mohd Nur Manuty dan lain-lain.
Ketokohan Pak Natsir sebagai pendakwah,ahli politik,pemikir dan lain-lain sukar ditandingi dan memang layak beliau diangkat sebagai pahlawan nasional.
Semoga kehadiran saya dalam seminar memperingati tokoh besar ini membangkitkan semangat menyuntik motivasi buat saya mencontohi keperibadian beliau dan seterusnya menjadi lebih baik daripada beliau.
Sunday, January 11, 2009
Pilihanraya Kampus Universiti Malaya
Pilihanraya Kampus UM:Pemimpin mahasiswa yang bagaimana kita perlukan?
Pilihanraya kampus Universiti Malaya yang bakal tiba tidak lama lagi perlu dijadikan medan untuk mahasiswa universiti Malaya untuk mengangkat pemimpin mahasiswa yang benar-benar memperjuangkan aspirasi mahasiswa.
Universiti Malaya akan kerugian besar sekiranya pemimpin mahasiswanya diangkat dari golongan mahasiswa yang tidak mempunyai idealisme perjuangan yang jelas.
Pemimpin mahasiswa yang tidak mempunyai idealisme perjuangan yang jelas tidak tahu ke mana arah yang perlu dibawanya dalam memimpin mahasiswa keseluruhannya maka jadilah mereka umpama nakhoda kapal yang gagal mengendalikan kapal dengan sebaik mungkin lantas melanggar tumbu karang atau melanggar ombak besar dan akhirnya kapal yang dikendalikannya karam sehingga menyebabkan anak-anak buahnya tenggelam lemas di lautan.
Pemimpin mahasiswa yang tidak mempunyai idealisme perjuangan yang jelas tidak tahu ke mana arah yang perlu dibawanya dalam memimpin mahasiswa keseluruhannya maka jadilah mereka umpama nakhoda kapal yang gagal mengendalikan kapal dengan sebaik mungkin lantas melanggar tumbu karang atau melanggar ombak besar dan akhirnya kapal yang dikendalikannya karam sehingga menyebabkan anak-anak buahnya tenggelam lemas di lautan.
Kita tidak rela Universiti Malaya ini dipimpin oleh mereka yang menganggap jawatan yang bakal disandang itu ialah tuah mereka semata-mata dan bukannya sebagai amanah yang perlu dilaksanakan dengan penuh tanggungjawab.
Pemimpin yang amanah akan berusaha memastikan kuasa yang dimilikinya itu dimanfaatkan dengan sebaik mungkin untuk melakukan perubahan terhadap segala kepincangan yang berlaku.
Kita memerlukan pemimpin mahasiswa yang berani bersuara atas nama mahasiswa menyatakan pandangan,idea,dan pemikiran mahasiswa dan sanggup menanggung sebarang risiko demi menegakkan kebenaran.
Kita mengharapkan pilihanraya kampus ini menjadi medan buat keseluruhan mahasiswa Universiti Malaya untuk mengangkat pemimpin-pemimpin mahasiswa yang komited terhadap usaha penghayatan budaya ilmu dan tradisi keintelektualan mahasiswa.
Pemimpin mahasiswa yang komited terhadap usaha penghayatan budaya ilmu dan tradisi keintelektualan mahasiswa akan sedaya upaya menghidupkan kampus Universiti Malaya ini dengan program-program keilmuan dan keintelektualan yang memaparkan makna sebenar mahasiswa dan berusaha untuk menghapuskan segala bentuk program yang berupaya memperbodoh dan melumpuhkan idealisme perjuangan mahasiswa.
Semoga pilihanraya kampus kali ini diadakan dengan penuh adil dan telus dengan memberi ruang secukupnya buat calon-calon untuk berkempen secara bebas dan yang paling penting mahasiswa Universiti Malaya yang akan mengundi nanti membuat keputusan bijak dengan mengundi calon-calon yang berani membawa suara mahasiswa.Hidup Mahasiswa!!!
Saturday, January 10, 2009
Muktamar Majlis Amal Islami Malaysia 2009
Pengenalan
Muktamar Majlis Amal Islami Malaysia kali ini diadakan bagi menghimpun sekali lagi pemimpin Pertubuhan Amal Islam bagi berbincang dan berkongsi idea mengenai isu-isu semasa dan permasalahan sosial yang timbul akibat perkembangan globalisasi yang begitu pantas.
Pertubuhan-pertubuhan amal Islam, adalah institusi masyarakat yang mempunyai keupayaan untuk menggerakkan masyarakat ke arah kemajuan dan peningkatan kualiti masyarakat Islam.Keupayaan ini seharusnya tidak disia-siakan oleh masyarakat Islam untuk kebaikan bersama namun keupayaan ini perlu digerakkan dan peranan mereka perlu diselaraskan bagi mencapai matlamat jangka pendek dan panjang dalam perjuangan ummat Islam untuk tergolong dikalangan “khairu ummah”.
Oleh yang demikian, umat Islam tidak boleh lagi berpeluk tubuh dan menjadi penonton kepada perkembangan yang berlaku disekitar seterunya menjadi mangsa kepada cabaran itu.Kekalahan dan penderitaan umat di dalam dunia yang penuh saingan, pasti akan menjejaskan martabat Islam yang menjadi teras jati diri bangsa.Sudah tiba masanya untuk kita mengemblengkan semua potensi umat secara sepadu dan serentak di bawah naungan persaudaraan Islam untuk memperkasakan usaha memaju dan membangunkan umat.
Tarikh : ; 13 hb Januari 2009
Tempat : Putrajaya International Convention Centre (PICC)
Jumlah Peserta : 3000 orang peserta
Objektif:
Mengutarakan cadangan dan pandangan mengenai isu-isu semasa
Mencari jalan terbaik untuk menyatukan pandangan dan cadangan dalam membentuk perpaduan yang tegar.
Menjadi wadah penggerak gerakan amal Islami dalam membantu kerajaan menangani masalah sosial yang wujud.
Mengukuhkan sumber maklumat, kewangan dan tenaga sukarelawan dan prasarana untuk meningkatkan keberkesanan gerak kerja pembangunan ‘Khairu Ummah’.
Menyelaras gerakan amal Islami agar ia lebih tersusun dan dinamik.
Tema: “Bersatu Membela Islam”
Aturcara Program:
7.00 pg - Pendaftaran peserta
8.00 pg - Jamuan pagi
8.45 pg - ketibaan Dif-Dif Kehormat
9.00 pg - keberangkatan tiba SERI PADUKA BAGINDA AI-WHATIQU BILLAH TUANKU MIZAN ZAINAL ABIDIN YANG DIPERTUAN AGONG MALAYSIA
9.05 pg - bacaan doa
9.10 pg - bacaan ayat-ayat suci Al-Quran
09.30 pg - Titah Perasmian SERI PADUKA BAGINDA AI-WHATIQU BILLAH TUANKU MIZAN ZAINAL ABIDIN YANG DIPERTUAN AGONG MALAYSIA
10.30 pg - santapan diRaja
11.15 pg - keberangkatan pulang SERI PADUKA BAGINDA AI-WHATIQU BILLAH TUANKU MIZAN ZAINAL ABIDIN YANG DIPERTUAN AGONG MALAYSIA
11.30 pg - Ucaptama Halatuju Masyarakat Islam Masakini Oleh: Datuk Haji Mohd Nakhaie bin Haji Ahmad Yang Dipertua YADIM
Kertas Kerja 1 Peranan Pertubuhan Islam dalam Memartabatkan Islam di Malaysia Oleh: Tuan Haji Zaid Kamaruddin Presiden Jamaah Islah Malaysia (JIM)
Kertas Kerja 2 Pengukuhan Pertubuhan Islam Sebagai Wadah Dakwah yang Berkesan Oleh: Tuan Haji Yusri Mohamad Presiden Angkatan Belia Islam Malayia
Pengerusi: Y.Bhg Encik Mohd Jamaludin Shamsudin Timbalan Presiden Persatuan Al-Hunafa
01.30 tghri - Makan Tengahari dan Solat Zohor
02.30 ptg - MESYUARAT AGUNG MUKTAMAR MAJLIS AMAL ISLAMI MALAYSIA YAYASAN DAKWAH ISLAMIAH MALAYSIA
04.00 ptg - Minum Petang
05.00 ptg - Ucapan Penutup Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia Y.Bhg Datuk Haji Mohd Nakhaie bin Haji Ahmad
Muktamar Majlis Amal Islami Malaysia kali ini diadakan bagi menghimpun sekali lagi pemimpin Pertubuhan Amal Islam bagi berbincang dan berkongsi idea mengenai isu-isu semasa dan permasalahan sosial yang timbul akibat perkembangan globalisasi yang begitu pantas.
Pertubuhan-pertubuhan amal Islam, adalah institusi masyarakat yang mempunyai keupayaan untuk menggerakkan masyarakat ke arah kemajuan dan peningkatan kualiti masyarakat Islam.Keupayaan ini seharusnya tidak disia-siakan oleh masyarakat Islam untuk kebaikan bersama namun keupayaan ini perlu digerakkan dan peranan mereka perlu diselaraskan bagi mencapai matlamat jangka pendek dan panjang dalam perjuangan ummat Islam untuk tergolong dikalangan “khairu ummah”.
Oleh yang demikian, umat Islam tidak boleh lagi berpeluk tubuh dan menjadi penonton kepada perkembangan yang berlaku disekitar seterunya menjadi mangsa kepada cabaran itu.Kekalahan dan penderitaan umat di dalam dunia yang penuh saingan, pasti akan menjejaskan martabat Islam yang menjadi teras jati diri bangsa.Sudah tiba masanya untuk kita mengemblengkan semua potensi umat secara sepadu dan serentak di bawah naungan persaudaraan Islam untuk memperkasakan usaha memaju dan membangunkan umat.
Tarikh : ; 13 hb Januari 2009
Tempat : Putrajaya International Convention Centre (PICC)
Jumlah Peserta : 3000 orang peserta
Objektif:
Mengutarakan cadangan dan pandangan mengenai isu-isu semasa
Mencari jalan terbaik untuk menyatukan pandangan dan cadangan dalam membentuk perpaduan yang tegar.
Menjadi wadah penggerak gerakan amal Islami dalam membantu kerajaan menangani masalah sosial yang wujud.
Mengukuhkan sumber maklumat, kewangan dan tenaga sukarelawan dan prasarana untuk meningkatkan keberkesanan gerak kerja pembangunan ‘Khairu Ummah’.
Menyelaras gerakan amal Islami agar ia lebih tersusun dan dinamik.
Tema: “Bersatu Membela Islam”
Aturcara Program:
7.00 pg - Pendaftaran peserta
8.00 pg - Jamuan pagi
8.45 pg - ketibaan Dif-Dif Kehormat
9.00 pg - keberangkatan tiba SERI PADUKA BAGINDA AI-WHATIQU BILLAH TUANKU MIZAN ZAINAL ABIDIN YANG DIPERTUAN AGONG MALAYSIA
9.05 pg - bacaan doa
9.10 pg - bacaan ayat-ayat suci Al-Quran
09.30 pg - Titah Perasmian SERI PADUKA BAGINDA AI-WHATIQU BILLAH TUANKU MIZAN ZAINAL ABIDIN YANG DIPERTUAN AGONG MALAYSIA
10.30 pg - santapan diRaja
11.15 pg - keberangkatan pulang SERI PADUKA BAGINDA AI-WHATIQU BILLAH TUANKU MIZAN ZAINAL ABIDIN YANG DIPERTUAN AGONG MALAYSIA
11.30 pg - Ucaptama Halatuju Masyarakat Islam Masakini Oleh: Datuk Haji Mohd Nakhaie bin Haji Ahmad Yang Dipertua YADIM
Kertas Kerja 1 Peranan Pertubuhan Islam dalam Memartabatkan Islam di Malaysia Oleh: Tuan Haji Zaid Kamaruddin Presiden Jamaah Islah Malaysia (JIM)
Kertas Kerja 2 Pengukuhan Pertubuhan Islam Sebagai Wadah Dakwah yang Berkesan Oleh: Tuan Haji Yusri Mohamad Presiden Angkatan Belia Islam Malayia
Pengerusi: Y.Bhg Encik Mohd Jamaludin Shamsudin Timbalan Presiden Persatuan Al-Hunafa
01.30 tghri - Makan Tengahari dan Solat Zohor
02.30 ptg - MESYUARAT AGUNG MUKTAMAR MAJLIS AMAL ISLAMI MALAYSIA YAYASAN DAKWAH ISLAMIAH MALAYSIA
04.00 ptg - Minum Petang
05.00 ptg - Ucapan Penutup Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia Y.Bhg Datuk Haji Mohd Nakhaie bin Haji Ahmad
Wednesday, January 07, 2009
Kuliah Penulisan Dakwah
Penulisan Dakwah-Dr Nor Raudhah binti hj Siren-2-4 petang 7 Januari 2009-BS 9
Saya cukup tertarik untuk mendaftar subjek Penulisan dakwah ini yang ditawarkan di bawah Jabatan dakwah dan pembangunan insan.Harapan saya agar saya dapat memantapkan lagi teknik penulisan sebaik sahaja tamat pengajian dalam subjek penulisan dakwah ini.
Menurut beliau kita perlu berfikir terlebih dahulu sebelum menulis sesuatu(Berfikir untuk menulis) dan beberapa teknik berfikir perlu dipelajari.
Perbezaan antara puisi jahiliyah dan puisi Islam turut sempat dihuraikan beliau.
Saya cukup tertarik untuk mendaftar subjek Penulisan dakwah ini yang ditawarkan di bawah Jabatan dakwah dan pembangunan insan.Harapan saya agar saya dapat memantapkan lagi teknik penulisan sebaik sahaja tamat pengajian dalam subjek penulisan dakwah ini.
Dalam kuliah pertama penulisan dakwah bagi semester ini,Dr Nor Raudah berbicara persoalan pengertian penulisan dakwah dan kepentingannya.
Menurut beliau kita perlu berfikir terlebih dahulu sebelum menulis sesuatu(Berfikir untuk menulis) dan beberapa teknik berfikir perlu dipelajari.
Dr Raudah juga mengambil contoh apa yang tergambar dalam fikiran kita apabila mendengar perkataan hujan.bagi mereka yang berfikiran positif mereka akan mengambarkan tanah yang akan subur tatkala hujan turun manakala mereka yang berfikiran negatif akan mengambarkan suasana banjir yang akan berlaku apabila hujan turun.
Perbezaan antara puisi jahiliyah dan puisi Islam turut sempat dihuraikan beliau.
Beliau juga menyarankan agar penulis menulis tulisan yang mentarbiyah agar jiwa pembaca terkesan untuk mencintai Allah dan jangan sesekali kita memasang niat menulis semata-mata untuk menjadi kaya dengan penulisan tersebut.
Beliau juga menyentuh tentang bagaimana kita dapat mengenal pasti (watak-sikap)individu melalui penulisan.
Satu lagi peringatan beliau yang saya sempat catatkan ialah untuk menjadi penulis,kita perlu sensitif terhadap isu-isu yang berlaku, menghargai setiap pengalaman yang dilalui dan setiap insiden yang berlaku perlu dicatat!
Kuliah Islam dan Agama Semitik
Islam dan Agama Semitik Dr.Khadijah Hambali-6 Januari 2009-2-3 petang-BS 13
Hari ni saya masuk buat pertama kalinya kelas Islam dan agama semitik sejak semester baru bermula .Ketika pendaftaran secara online,saya tertarik dengan subjek di bawah jabatan akidah dan pemikiran ini dan di samping itu juga saya ingin menuntut ilmu di bawah bimbingan Dr Khadijah hambali .
Dr Khadijah dalam kelas pada hari ini memperkatakan berkenaan istilah semitik dan anti-semitik yang kadangkala menjadi kekeliruan dalam pemahaman orang ramai.Beliau juga membicarakan perbezaan antara bahasa dan linguistik.
Dalam kelas ini juga beliau melontar satu persoalan yang membuatkan saya ingin mencari jawapannya iaitu benarkah wujud zaman batu -pra sejarah sebagaimana yang pernah dipelajari dalam subjek sejarah suatu ketika dahulu.
Manfaatkan kehadiran pelajar antarabangsa di Universiti Malaya
Kehadiran pelajar antarabangsa di Universiti Malaya yang semakin meningkat kebelakangan ini menampakkan kesungguhan pihak pentadbiran Universiti Malaya dalam usaha memperkasakan Universiti Malaya agar mencapai status universiti antarabangsa
.
Pelajar antarabangsa daripada negara-negara asing seperti Yaman,Iran,China ,Indonesia dan lain-lain kini menjadi sebahagaian daripada warga Universiti Malaya bahkan ramai di kalangan mereka yang turut menginap di kolej-kolej kediaman bersama-sama dengan pelajar tempatan.
Di Kolej Kediaman Ungku Aziz(Kolej 11) misalnya menjadi penempatan utama bagi pelajar –pelajar antarabangsa yang menuntut di Universiti Malaya ini.Persoalannya sekarang apakah mahasiswa daripada Malaysia telah memanfaatkan kehadiran mereka ini dengan sebaik mungkin?
Berdasarkan sedikit pengalaman saya ketika menginap di Kolej Kediaman Ungku Aziz,saya mendapati tidak ramai mahasiswa Malaysia yang bergaul dan berkomunikasi dengan pelajar antarabangsa ini.
Hanya segelintir sahaja yang benar-benar memanfaatkan kehadiran mereka ini misalnya untuk berkomunikasi dengan mereka demi memantapkan penguasaan bahasa asing seperti Bahasa Inggeris,Bahasa Arab,Bahasa Mandarin dan lain-lain bahasa lagi.
Pelajar antarabangsa yang menuntut di Universiti Malaya ini turut dilihat bersungguh-sungguh dan mempunyai keazaman yang tinggi untuk menguasai Bahasa Melayu,bahasa rasmi dan bahasa kebangsaan negara Malaysia.Sewajarnya mahasiswa Malaysia mengambil kesempatan ini untuk mengajar mereka memahami Bahasa Melayu disamping mempelajari bahasa-bahasa asing melalui persahabatan dan jalinan ukhwah dengan pelajar-pelajar antarabangsa ini.
Disamping itu mahasiswa Malaysia juga dapat mempelajari tentang aspek kesenian ,kebudayaan ,adat dan agama pelajar antarabangsa ini.Hasil pergaulan inilah yang dapat mewujudkan mahasiswa yang mengamalkan toleransi ,memahami kebudayaan dan mampu hidup aman dalam suasana perbezaan warnakulit,adat,budaya ,bangsa dan agama .
Semoga kita memanfaatkan dengan sebaik mungkin kehadiran pelajar antarabangsa di Universiti Malaya ini.
.
Pelajar antarabangsa daripada negara-negara asing seperti Yaman,Iran,China ,Indonesia dan lain-lain kini menjadi sebahagaian daripada warga Universiti Malaya bahkan ramai di kalangan mereka yang turut menginap di kolej-kolej kediaman bersama-sama dengan pelajar tempatan.
Di Kolej Kediaman Ungku Aziz(Kolej 11) misalnya menjadi penempatan utama bagi pelajar –pelajar antarabangsa yang menuntut di Universiti Malaya ini.Persoalannya sekarang apakah mahasiswa daripada Malaysia telah memanfaatkan kehadiran mereka ini dengan sebaik mungkin?
Berdasarkan sedikit pengalaman saya ketika menginap di Kolej Kediaman Ungku Aziz,saya mendapati tidak ramai mahasiswa Malaysia yang bergaul dan berkomunikasi dengan pelajar antarabangsa ini.
Hanya segelintir sahaja yang benar-benar memanfaatkan kehadiran mereka ini misalnya untuk berkomunikasi dengan mereka demi memantapkan penguasaan bahasa asing seperti Bahasa Inggeris,Bahasa Arab,Bahasa Mandarin dan lain-lain bahasa lagi.
Pelajar antarabangsa yang menuntut di Universiti Malaya ini turut dilihat bersungguh-sungguh dan mempunyai keazaman yang tinggi untuk menguasai Bahasa Melayu,bahasa rasmi dan bahasa kebangsaan negara Malaysia.Sewajarnya mahasiswa Malaysia mengambil kesempatan ini untuk mengajar mereka memahami Bahasa Melayu disamping mempelajari bahasa-bahasa asing melalui persahabatan dan jalinan ukhwah dengan pelajar-pelajar antarabangsa ini.
Disamping itu mahasiswa Malaysia juga dapat mempelajari tentang aspek kesenian ,kebudayaan ,adat dan agama pelajar antarabangsa ini.Hasil pergaulan inilah yang dapat mewujudkan mahasiswa yang mengamalkan toleransi ,memahami kebudayaan dan mampu hidup aman dalam suasana perbezaan warnakulit,adat,budaya ,bangsa dan agama .
Semoga kita memanfaatkan dengan sebaik mungkin kehadiran pelajar antarabangsa di Universiti Malaya ini.