Grup Penjejak Tamadun Dunia

PERJUANGAN CINTA MAHASISWA...... CINTA TUHAN - CINTA MANUSIA -CINTA ILMU-CINTA HIKMAH- CINTA keBENARan - CINTA keADILan - CINTA perUBAHan - CINTA penCERAHan

Saturday, March 22, 2008

Maulidur Rasul 1429 H


Jumaat-hari ini saya hadir ke Majlis Sambutan Maulidur Rasul 1429 H anjuran keluarga besar PKPIM-ABIM-WADAH yang diadakan di Anjung Rahmat,Gombak.

Majlis ini diserikan dengan kehadiran ulama terkemuka(pakar hadith) dari Mesir,Syeikh Dr. Mahmud Said Mamduh Al-Husaini.

Majlis dimulakan dengan solat maghrib berjemaah dan kemudiannya disusuli oleh bacaan maulid dan juga qasidah yang dialunkan beramai-ramai dengan begitu merdu puji-pujian terhadap rasulullah.Syeikh Mahmud telah menyampaikan ceramah maulidur rasul beliau dalam bahasa Arab dan diterjemahkan oleh seorang ustaz(Solahuddin) dan diberi ulasan oleh anak muridnya,Syeikh Fuad Kamaluddin Al-Maliki.

Dalam ceramah beliau memberitahu para hadirin bahawa majlis pada malam ini mengingatkan beliau suasana sambutan maulidur rasul tatkala beliau menuntut ilmu di Makkah.Beliau juga menceritakan bagaimana kesungguhan ulama-ulama dahulu dalam menuntut ilmu sehingga seluruh usia didambakan kepada majlis-majlis ilmu.

Bagi beliau,Rasulullah perlu dijadikan contoh tauladan kepada umat Islam bukan sahaja bersempena sambutan maulidur rasul sahaja bahkan pada setiap waktu dan saya sangat tertarik dengan kupasan beliau terhadap awal surah Al-Fath yang mana beliau menekankan terhadap ayat yang membicaraka tentang akhlak Rasulullah.

Dalam keghairahan menyambut maulidur rasul sewajarnya kita tidak mengabaikan tentang sejarah perjuangan rasulullah,mencontohi sedaya upaya akhlak Rasulullah dan pastinya ini memerlukan kita menghayati makna Al-Quran memandangkan akhlak Rasulullah itu ialah Al-Quran!!!

No comments:

Jumlah pengunjung

web statistics